Willem&Drees heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: vanaf vandaag mag de groothandel in lokale verse etenswaren zich B Corporation noemen. De certificering met het internationale keurmerk toont dat Willem&Drees zich meetbaar inzet voor duurzame en sociale veranderingen.
B Corporations
B Corp is een internationaal netwerk van succesvolle bedrijven, die ondernemerschap zien als de motor achter de oplossingen voor sociale en ecologische vraagstukken. Wereldwijd zijn er momenteel meer dan 1200 gecertificeerde B Corps, met één gemeenschappelijk doel: een nieuwe invulling geven aan bedrijfsmatig succes. B Corps vormen daarmee een krachtige community van ondernemende leiders die de aanzet geven tot een duurzame economie.
Deze week krijgt B Corp een extra impuls met de lancering van B Corp Europe. In navolging van het succes in onder andere de Verenigde Staten, Canada en Australië groeit het B Corp netwerk nu hard in Europa. Nederland loopt hierbij voorop met bekende en inspirerende B Corps zoals Tony’s Chocolonely, Dopper, Nudge, en nu Willem&Drees. Willem Treep, oprichter van Willem&Drees: ‘De certificering is niet alleen een erkenning van onze maatschappelijke inzet, maar geeft ook nieuwe mogelijkheden tot samenwerken en leren binnen het B Corp netwerk. Hoe groter en sterker het netwerk, hoe groter onze veranderkracht.’
Willem&Drees als B Corp
Willem&Drees is ontstaan vanuit het ongenoegen van de oprichters over het gebrekkige aanbod van eten van eigen bodem. Vers van het boerenland gaat vaak rechtstreeks naar het buitenland, waardoor de klant geen verbinding meer heeft met de herkomst van zijn eten. Willem&Drees brengt etenswaren van Nederlandse bodem én van het seizoen terug in de lokale winkels. Sinds oktober 2014 worden de verse boodschappen ook rechtstreeks thuisbezorgd.
De B Corp certificering is een logische volgende stap voor de sociale organisatie. Om de certificering te verkrijgen, is een intensief traject doorlopen bij B Lab. Hierbij is gekeken naar prestaties op het niveau van corporate governance, medewerkers, gemeenschap en milieu. Het traject is afgerond met een uitstekende score, een bevestiging voor de oprichters dat de gekozen ondernemingsvorm de juiste is. Drees Peter van den Bosch: ‘Willem&Drees is gestart vanuit onze eigen onvrede over de stand van zaken in de voedselindustrie. Nu, zes jaar later, zien we ons gevoel weerspiegelt in de opkomst van organisaties zoals de verschillende B Corps, die bedrijfsmatig oplossingen zoeken voor misstanden. Door deel uit te maken van dit netwerk en onze impact te toetsen geven we een krachtig signaal af: de veranderingen die wij nastreven, zijn een serieuze zaak. En ons handelen werpt zijn vruchten af!’
In totaal zijn er nu 21 Nederlandse B-Corps. Nederland is een koploper binnen Europa omdat de meeste B-Corps niet-Europees zijn. Slechts drie waren op voedsel gericht. Naast Beebox, Tony’s Chocolonely en Moyee vertegenwoordigen nu ook Willem & Drees de voorhoede van de voedselindustrie in ons land.
Ook Paul Polman van Unilever overweegt de B-Corp status, maar laat de kleintjes voorgaan. Pikant detail: Willem Treep en Drees-Peter van den Bosch werkten voor Unilever en waren in Nederland verantwoordelijk voor Ben & Jerry's, een B-corp (ook onder leiding van Unilever).
Woensdag aanstaande wordt B Corps Europe gelanceerd, de officiële introductie van deze nieuwe ondernemingsvorm in Europa.
Fotocredits: Willem Treep en Drees-Peter van den Bosch, Willem & Drees
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Een aanvulling op mijn eigen #3.
Ik kwam het kistje weer tegen vandaag in Hilversum op het perron. Dus even goed gekeken. En inmiddels ook reactie van de heren zelf op Twitter gekregen.
De kist lijkt nu eenmaal een bepaalde afmeting te hebben, en de kiosk maakt gebruik van het kistje om het voor 2/3 te vullen met Chiquita bananen. Het staat wel leuk hoor, vind ik persoonlijk, dat houten kistje met fruit. Een welkome aanvulling op het snack schap wat mij betreft. Maar 'van de boer uit de regio' en dan bananen dat staat toch wat bizar.
Maar dat vinden ze zelf ook (Twitter) en ze zoeken naar een oplossing.
Die andere 1/3 was gevuld met appels met een sticker die direct naar een boer verwees. Uit een plaats die helaas ontbreekt in mijn topografische kennis.
Overal een leuk initiatief. En tof dat de heren alert reageren op Twitter, dat mag ik wel. En ik heb het idee dat het in zo'n schap gewoon dringen is met producten. Maar ik hoop dat de bananen in de toekomst gewoon van het eko keurmerk gaan worden :-). Dan is dit een handige opstap daarvoor.
Vett Cool heren ondernemers!
Hej Drees-Peter en Willem :-)
Mooie score voor een bedrijf wat al sinds 2008.. of was 't tóch 2009.. aan de landbouw-weg timmert.. ;-)
Helemaal mooi dat jullie tegenwoordig een bedrijf hebben wat staat voor wattie zegt :-)
En! Kleine bedrijven worden groot..
Vrolijk jullie persoonlijk te kennen..
(Waar ik zelf, mét m'n 60 zorgboerderijen-concept, failliet ging eind 2011)
Fijne dag, mét 'n glimlach!
Groetsels, Jurgen
Hm, tja.
Ik kwam zo'n kistje fruit al tegen in een kiosk op een NS perron (Hilversum?). Heb de foto maar op Twitter gezet, zie hier.
Misschien iets voor de toekomst, dat dit bio wordt? Of heb ik niet goed gelezen op het etiket en is het dat wel? Ik hoor t graag.
Gefeliciteerd, Drees & Willem. Helemaal verdiend! Contact met iedereen van jullie bedrijf voelt altijd weer aan als een warm bad.
He, Wat een heerlijk optimistisch verhaal, daar kunnen we wat mee ! Proficiat heren Willem en Drees !