Vrijdag verlaagde supermarktketen Jumbo de prijzen van 100 producten en vandaag van nog eens 50. Zaterdag volgde PLUS met een vergelijkbare actie. Ook bij andere supermarktketens is 'beweging' zichtbaar, constateert prijzenvergelijkingssite Superscanner.nl. Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, ziet er de voorbode in van een prijzenslag, schrijft de NOS. "De vraag is nu wat marktleider Albert Heijn gaat doen. Ik denk dat Albert Heijn eerst kijkt of de consument reageert, dus of Jumbo groeit ten koste van henzelf. Als dat zo is, dan verwacht ik dat ze wat gaan doen," zegt Sloot. Albert Heijn was ook de aanjager achter de vorige prijzenoorlogen, in 2003 en 2013, aldus de NOS.
NOS - Twee grote supermarktketens verlagen de prijzen; volgt de rest?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De prijsverlagingen die Jumbo doorvoert (na de eerste lichting volgde nog een tweede) vergroten de 'prijsafstand' tussen vergelijkbare huismerkproducten van Albert Heijn en Jumbo "behoorlijk", schrijft Distrifood.
Online prijsvergelijkerapp Hiiper vond voor 81 van de 211 door Jumbo in prijs verlaagde producten een exacte tegenhanger bij Albert Heijn. "Als je de 81 producten zou kopen, dan zou je bij Jumbo €134,08 kwijt zijn geweest voor de prijsverlagingen. Na de prijsverlagingen betaalde je €121,33 voor dezelfde producten. Een daling van ongeveer 9,5 procent’, berekent Gerritsen. ‘Voor hetzelfde lijstje betaalde de klant voor de prijsverlagingen bij AH €139,70. Na de verlagingen van Jumbo op 16 oktober stond er een bedrag van €139,43 onderaan het lijstje. Waar Jumbo zijn prijzen voor deze producten met 9,5 procent heeft verlaagd, verlaagde Albert Heijn de prijzen met slechts 0,3 procent."
Met andere woorden: was Jumbo voor de prijsverlagingen 4% goedkoper met deze 81 producten, dan is het verschil nu opgelopen tot 13% in het (prijs)voordeel van Jumbo.
Vandaag neemt Dirk de Jumbo-actie op de hak.
In een paginagrote advertentie schampert Dirk: "Zo, zo... onze concurrent heeft al 150 producten in prijs verlaagd. Nog slechts 19.850 te gaan!"
In een persbericht legt Dirk het verder uit: "Afgelopen dagen werd er veel gespeculeerd over prijsverlagingen bij diverse supermarkten. Iedereen vraagt zich af wat Dirk gaat doen. Hoeveel producten worden in prijs verlaagd en wat worden dan de nieuwe prijzen? Maar Dirk heeft altijd de laagste prijs! Dirk hoeft dus nu niet de prijzen te verlagen. Dirk heeft al 75 jaar alle producten met een vaste lage prijs en elke week ook nog eens 100 messcherpe aanbiedingen. Om dit nog een keer goed onder de aandacht te brengen, heeft Dirk vandaag een paginagrote advertentie geplaatst in diverse kranten om de klanten hier nog een keer op te wijzen."
Ieders? Niet op die van Ahold of familie van Eerd dunkt me.
Eerst de leveranciers en vervolgens het personeel.
#2 De druk komt op ieders rug te liggen leert het verleden.
Marc, Meer voor minder. Over wiens rug?