Patrick Mustain schreef een blogpost in Scientific American, vanuit het oogpunt van de levensmiddelenindustrie. De 'open brief' begint als volgt:

"Lieve klant, ons is een verontrustende trend ons ter ore gekomen. U, de mensen, denkt meer na over gezondheid, en u begint er iets mee te doen. Dat kan niet voortduren."

De voedingsmiddelenindustrie heeft kosten nog moeite gespaard om met allerlei oplossingen te komen die inspelen op gezondheidsproblemen. Er zijn talloze glutenvrije, vetvrije, suikervrije, koolhydraatarme en light producten op de markt. En als er nieuwe gezondheidstrends opkomen, zijn we er als de kippen bij. Het enige wat u als consument nog hoeft te doen, is het kopen.

Maar we maken ons inmiddels wel wat zorgen.

In 2009 werd namelijk een interdisciplinaire werkgroep ingesteld door het Congres: de Inter-agency Working Group (IWG). Deze groep bestond uit de crème de la crème van de Amerikaanse voedings- en gezondheidsautoriteiten: de Federal Trade Commission (FTC), de Centers for Disease Control and Prevention (CDC), de Food and Drug Administration (FDA) and het United States Department of Agriculture (USDA). De IWG kreeg de opdracht met aanbevelingen te komen over de samenstelling van voedsel dat naar kinderen gepromoot wordt.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Het rapport dat in 2011 verscheen, liet zien dat de zorgen niet voor niets waren. De richtlijnen stelden namelijk dat eten dat naar kinderen gepromoot wordt 'een zinvolle bijdrage moet leveren aan een gezond dieet'. Concreet betekent dat dat ieder voedingsmiddel waarvoor op kinderen gerichte reclame wordt gemaakt "voor tenminste 50 procent van het gewicht uit een van de volgende componenten moet bestaan; fruit, groente, volkoren graan, vetvrije of vetarme melk of yoghurt, vis, extra mager vlees of kip, eieren, noten en zaden, of bonen". Ziet u het al gebeuren?

Daar moesten we wel een stokje voor steken. Gelukkig waren er voldoende fondsen beschikbaar om deze potentiële ramp af te wenden en de invoering op de lange baan te schuiven.

General Mills, een van de grootste Amerikaanse voedselfabrikanten, becijferde dat bijna alle dagelijks in de VS gegeten voedingsmiddelen volgens deze richtlijnen ongezond zou zijn: “van de 100 meest gegeten en gedronken soorten eten zouden er 88 niet voldoen aan de door de IWG voorgestelde standaard'. Van bijna 90 procent van alles wat de voedingsmiddelenindustrie produceert zou de legitieme basis weggevaagd worden. De Amerikaanse voedingsmiddelenindustrie zou ruim 500 miljard dollar moeten inleveren! En voor wat er overbleef, zou u, consument, veel dieper in de beurs moeten tasten.

Uiteraard is de voedingsindustrie er niet op uit consumenten ongezond te laten eten. Maar het is nu eenmaal vanuit bedrijfseconomisch oogpunt veel aantrekkelijker eten te produceren dat jammer genoeg ongezond is. Onze systemen zijn er op ingericht om van de goedkoopste ingrediënten zo goedkoop en efficiënt mogelijk enorme hoeveelheden voedsel te maken. Voedsel dat mensen ook nog eens evolutionair gezien heel erg lekker vinden: zoet, vet en zout. Wat wilt u nog meer? O, u wilt juist meer. Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wij slagen erin de ene psychologische truc na de andere uit te halen. Wat denkt u van twee keer zoveel inhoud voor maar 20 procent meer in prijs? Dat weet niemand meer te weerstaan.

"Dus, lieve consument, alles is prima. We hebben onze zaakjes uitstekend voor elkaar. U hoeft zich helemaal geen zorgen te maken over het industriële voedselsysteem. Wil je aandacht besteden aan je gewicht, kijk naar ons assortiment "Gezonde Keus'" diepvriesmaaltijden. Helpt dat niet, ga eens te rade bij onze vrienden in de farmaceutische industrie, de gezondheids- en fitness-sector en de gezondheidszorg: zij zullen u graag bijstaan bij het vervullen van uw rol als een Amerikaanse Consument."

Herkenbaar voor de Nederlandse situatie of flauwekul?

Fotocredits: "Havre's Shopping Mecca", uitsnede, Nomadic Lass
Dit artikel afdrukken