De inflatie en stijgende energiekosten raken consumenten hard in hun portemonnee. Maar ook de horeca lijdt onder de stijgende kosten. Zelfs dubbelop. Restaurants en cafés kampen zelf met de kostenstijgingen, maar moeten zich ook op een crisis voorbereiden, nu het inhaaleffect van de coronalockdowns voorbij is. Daar komt nog eens bij dat uit eten gaan voor twee derde van de Nederlanders te duur is geworden.
Eten draait voor de jongere generaties veel meer om samenzijn met vrienden en even ontsnappen aan het drukke leven. Millennials en generatie Z vertonen wat wij hybride consumptiegedrag noemen. Ze maken regelmatig verantwoorde keuzes, maar op andere momenten willen ze ‘uit de bocht vliegen’. Dit zie je niet alleen terug in de keuze voor gezond of ongezond eten, ook als het gaat om budgetten en plannen kan het alle kanten op (Inga Blokker, directeur FSIN).
Voor de jongere generaties onder ons is uit eten gaan inmiddels te duur. Dat blijkt uit de ‘FSIN Foodshoppermonitor 2022’ van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), de kennisorganisatie van de foodbranche. Van generatie Z (geboren tussen 1997 en 2010) geeft 68% aan dat uit eten gaan intussen te duur is. een stijging van 29% ten opzichte van 2021. Ook 6 op de 10 millennials (geboren tussen 1981 en 1996) vinden buiten de deur eten te duur geworden, tegen 4 op de 10 in 2021.

Zowel generatie Z als millennials zijn opvallend frequente buiten-de-deur-eters. Bijna 43% van generatie Z gaat minstens één keer per week uit eten en 18% eet meerdere keren (of zelfs iedere dag) buiten de deur. Bij de millennials is dat respectievelijk 32% en 14%. Babyboomers (geboren tussen 1945 en 1955) steken daar schril bij af; van eet slechts 5% meer dan één keer per week buiten de deur en maar 1,4% meerdere keren per week.

Opvallend zijn ook de bedragen die de verschillende generaties wekelijks besteden aan buiten de deur eten: generatie Z €44,12 , millennials €39,44, generatie X (geboren tussen 1955 en 1981) €14,54 en de babyboomers €7,09. Daar komt nog eens bij de de generaties Z en de millenials doorgaans minder verdienen en aanmerkelijk minder vermogen hebben dan de X-ers en babyboomers.

'Inwisselbaar'
De jongere generaties zijn ook flexibeler in hun eetkeuzes. "Zij gaan sneller dan oudere generaties op zoek naar goedkopere alternatieven, zoals thuisbezorging, kant-en-klaarmaaltijden of zelf koken," aldus FSIN.

Vier op de tien generatie Z jongere mensen bestelt minstens één keer per week eten. Van de millennials bestelde in 2022 32% wekelijks een maaltijd, tegen 6% in 2018. Dat zijn 2 miljoen consumenten die wekelijks een maaltijd bestellen.

De allerbelangrijkste factor voor de jongere generaties is 'gemak'. Van de €80 miljard die de consument in 2030 aan eten besteedt, valt €27,5 miljard onder het aankoopmotief gemak. In 2019 was dat nog €16,8 miljard; een groei van 64%, benadrukt Inga Blokker, directeur van het FoodService Instituut Nederland.

In 2030 zullen generatie Z en de millennials meer dan de helft van de volwassen bevolking uitmaken. Ondernemers in de foodbranche moeten daar rekening mee houden. “Zeker in deze tijd moet de horeca de consument ervan overtuigen dat een avondje uit eten gaan de meerprijs ten opzichte van een avondje thuis waard is”, zegt Blokker.

Jongere generaties willen graag buiten de deur blijven eten om te ontspannen en hun vrienden te zien. "Maar", zegt Blokker, "uit eten gaan is voor hen gemakkelijk inwisselbaar, waardoor zij sneller op zoek gaan naar betaalbare alternatieven voor duur uit eten gaan. Gemaksoplossingen en het betaalbaar houden van ontspannen buiten de deur iets eten en drinken zijn dé grote uitdagingen voor de Nederlandse foodservicesector de komende jaren.”