RTL Z staat stil bij de twintigste verjaardag van AH to go. De winkelformule begon als een reizigersformule op de toen nog grotendeels winkelloze NS-stations. De eerste to go-winkel werd vandaag 20 jaar geopend op station Den Bosch. Peter Hoekstra (53), general manager van AH to go bij NS, roemt de logistiek. De grootste winkels moeten een aantal keren per dag helemaal worden bijgevuld. Per vierkante meter is de omzet aanmerkelijk hoger dan in een supermarkt. Een miljoen klanten per dag, zorgen voor een grote omloopsnelheid op de schappen, terwijl de winkels nauwelijks magazijnruimte hebben. Om dat te regelen is een uitgekiende logistiek nodig. is.

Van een supermarkt werd AH to go een gemakswinkel, waar mensen geen heel brood, pak melk of krop sla kochten, maar een croissant, een klein fles sap en een kant-en-klare salade.

In retail is locatie hét geheim achter omzet. Op een station nog meer. Opmerkelijk is de uitspraak van Hoekstra dat de verplaatsing met 50 meter van de winkel op station Alkmaar leidde tot een omzetvergroting van 30%. Sympathiek is het oog voor een menselijke detail. De eerste medewerkster van de vestiging in Den Bosch, Aurora Richardson, werkt nog steeds bij AH to go.
RTL Z - 1 miljoen klanten per week: AH to go bestaat 20 jaar
Reageer
  • Deel
Druk af