Het consumeren van hooggeprijsde, niet al te grote, luxe producten, zoals chocolade­repen, snacks en dure koffieproducten, neemt een vlucht. Dit zogenoemde ‘troosteten’ is het antwoord van consumenten op de crisis, waarin ze grote bestedingen uitstellen en zichzelf belonen met kleinere lekkernijen.

Chocolade en snacks zijn populair als troostmiddel, gezien het feit dat 34 procent van de Neder­landers de producten vooral eet als men zich ‘down’ voelt. Dit aspect scoort vooral hoog onder 25- tot 50-jarigen, hoogopgeleiden en, misschien niet heel verrassend, vrouwen, zo signaleert het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Wereldwijd scoren de Engelse en Amerikaanse dames het hoogst, voor respectievelijk 55 procent en 54 procent biedt het troosteten soelaas tijdens een dipje. De Nederlandse vrouwen eindigen op een derde plek met 46 procent en dit percentage stijgt. “Hier is het niet zozeer de propositie zelf die de koper verleidt, maar de gedachte dat zijn zelfbeheersing ten opzichte van andere, grotere bestedingen - die hij of zij uitstelt of overslaat - een beloninkje waard is”, aldus Jan-Willem Grievink van het FSIN.

Fastservice
Vooral de fastservicebedrijven profiteren van deze ontwikkeling. “Het fastservicesegment met een geschatte omzet in 2008 van 5,2 miljard euro is in zekere zin de kampioen van de crisis. Ketens, zoals Febo, Bram Ladage, McDonald’s en Kentucky Fried Chicken boeken terreinwinst voor de korte termijn vanwege hun reputatie als betrouwbare foodconsumptieaanbieders met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Ze lokken klanten weg bij de wat hoger geprijsde concurrenten en profiteren van de zuinige verwennerij”, aldus Grievink.

Comfort food
Behalve het troosteten neemt de verkoop van ‘comfort food’ - gewoon, alledaags en pretentieloos voedsel - toe sinds het begin van de crisis. Verder doen nostalgieproducten het volgens Grievink erg goed. “Dit zijn producten die de consument als oude vertrouwden beschouwt, ofwel vanwege hun historische receptuur ofwel omdat ze worden uitgebracht door een vertrouwd merk.”


bron: shops out.of.home met dank aan levensmiddelenkrant.nl
Dit artikel afdrukken