De spontane aandacht voor gezonde voeding als huismiddel in de strijd tegen Covid-19 resulteerde in een stijgende vraag naar groenten en fruit. Gezond eten kwam hoger op het prioriteitenlijstje van de consument te staan. Dat leidde ertoe dat consumenten in 2020 9% meer groenten en fruit kochten dan in het jaar ervoor. Daar staat tegenover dat restaurants en cateraars door de coronamaatregelen fors minder groente en fruit konden afzetten.
De Top-10 van meest verkochte groentesoorten in de eerste helft van 2021 lijkt sterk op die van vorig jaar. Op 1 stond en staat de tomaat, met 10% verreweg de meest gekochte groente. De verkopen van tomaten stegen met 2% ten opzichte van vorig jaar. Op de tweede plaats staat de ui. De consumptie van uien steeg met 16%. Komkommers (+3%), wortel (+1%) en paprika (+3%) maken de top-5 compleet. Snelle groeiers in deze periode waren ook de verspakketten (+10%), slamixen (+16%), bloemkool (+13%), spitskool (+13%) en boerenkool (+10%).
Het meest verkochte fruit was het afgelopen half jaar de banaan (+1%), die de appel van de eerste plaats verdrong (-5% door de kleine appeloogst van 2020). Wel veel gekocht waren peren (+20%), blauwe bessen (+14%), kiwi's (+14%), druiven (+11%) en citroenen (+10%) in de eerste helft van het jaar.
Op zich een prima ontwikkeling, jammer dat veel van de populaire groente- en fruitsoorten qua duurzaamheid laag scoren.