Het gaat vooralsnog om een beperkt deel van de in totaal 5.668 vestigingen in thuisland de Verenigde Staten. Of het gebruik van hormoonmelk in de gehele VS zal worden beperkt, is nog niet besloten. "Er zit beweging in die richting", verklapt Borrman. Of vanwege de overgang op hormoonvrij de prijs voor een kop koffie verhoogd zal worden, is eveneens nog niet bepaald. Vertegenwoordigers van de zuivelwereld doen er nogal schamper over: "Groeihormonen werken alleen op de eigen soort. Maar dat begrijpen de mensen niet", verzucht Blair Thompson van de Zuivelproductencommissie Washington. "En ze zullen die hogere kosten moeten doorberekenen. Dus wie is er de dupe? De consument."
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De consument gedupeerd? Welnee, je moet dit in een marco-perspectief zien: kennelijk is de weerstand tegen groeihormonen zo sterk dat het loont om met deze - in dit geval phony - claims te komen. Als het argument succesvol is rond koffieroom, kan dat alleen maar sterker zijn in het geval van vlees en wordt de boodschap die ervan uitgaat dagelijks verder versterkt. Met de gratis medewerking van Starbucks, betaald door de consument voor zijn eigen de goede zaak.