De bekendheid van het Ik Kies Bewust (IKB)-logo nam in een jaar tijd (2006-2007) significant toe van een kleine 33% naar bijna 90%. Vrouwen hebben meer met het keurmerk dan mannen.

Dit blijkt uit een studie van de Vrije Universiteit, het RIVM, GfK Panel Services Benelux, Unilever en Choices International Foundation, gepubliceerd in het Journal of Health Communication.
De onderzoekers verrichtten zowel kwantitatief onderzoek onder ruim duizend respondenten als kwalitatief onderzoek waaraan 41 mensen deelnamen.
Vooral via de televisie en op producten in supermarkten namen de respondenten kennis van het IKB-logo.

Obesitas
Uit het onderzoek kwam naar voren dat ouderen en mensen met obesitas meer behoefte hebben aan het IKB-logo dan jongeren en mensen met een normaal gewicht. Verder bleek dat vrouwen het keurmerk geloofwaardiger en aantrekkelijker vinden dan mannen. Vrouwen kopen dan ook meer producten met het gezondheidskeurmerk dan mannen, zo geeft de kwalitatieve analyse aan.

Mensen met aandacht voor gezondheid gaven aan het logo te gebruiken bij hun voedingskeuze. Uit de kwalitatieve analyse bleek dat het IKB-logo meer geloofwaardigheid krijgt als de overheid en de wetenschap hun steun geven.Verwarring
De ondervraagden associeerden het IKB-logo met veel verschillende zaken als productkwaliteit, gezondheid en biologisch product. Sommigen konden niet tot een verklaring komen. Bovendien ervaren respondenten het grote aantal productgroepen waarop het logo prijkt als verwarrend.

Opvallend was dat laagopgeleiden meer oog hebben voor het logo dan hoogopgeleiden. Ook vijftigplussers hadden meer aandacht voor het IKB-logo dan degenen die jonger zijn.

Verder onderzoek naar onder andere specifieke doelgroepen en de voedselkeuze is nodig om te kijken hoe effectief het IKB-logo is, zo menen de auteurs van onder meer de Vrije Universiteit en het RIVM.


bron: vmt.nl
Dit artikel afdrukken