In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad
De omzet van producten met een keurmerk groeide in 2019 naar €5,3 miljard. Dat is een stijging van 26% ten opzichte van 2018. Die groei ligt ruim zes keer boven de groei van de markt, die 4,2% bedroeg. Er is sprake van bestendige groei in het duurzaamheidssegment. Ook in 2018 (+16%) en 2017 (+30%) groeide het aandeel van producten met duurzaamheidskeurmerk al nadrukkelijk.
Het Beter Leven-Keurmerk is nog steeds het grootste keurmerk in de supermarkt. Het groeide in 2019 met 25%. Ook Biologisch (+5%), ASC en MSC groeiden gestaag door. Producten met het keurmerk On the way to PlanetProof zagen hun omzet vertienvoudigen omdat het door supermarkten actief in de markt is gezet op een breed assortiment.
In België zag men een groei in het keurmerk Biologisch van 760 miljoen euro in 2018 naar 779 miljoen euro in 2019 (+2,5%), schrijft Vilt. In de afgelopen 10 jaar groeide de omzet van biologische producten met 98%. Opvallend is dat de omzetgroei van voeding in totaal slechts 0,8% bedroeg in de afgelopen 10 jaar.
De verschuiving naar duurzaam en/of biologisch lijkt ook een blijvertje te zijn in tijden van corona. De consument let meer op zijn gezondheid en verwacht dat biologische producten gezonder zijn.
De omzet van producten met een keurmerk groeide in 2019 naar €5,3 miljard. Dat is een stijging van 26% ten opzichte van 2018. Die groei ligt ruim zes keer boven de groei van de markt, die 4,2% bedroeg. Er is sprake van bestendige groei in het duurzaamheidssegment. Ook in 2018 (+16%) en 2017 (+30%) groeide het aandeel van producten met duurzaamheidskeurmerk al nadrukkelijk.
Het Beter Leven-Keurmerk is nog steeds het grootste keurmerk in de supermarkt. Het groeide in 2019 met 25%. Ook Biologisch (+5%), ASC en MSC groeiden gestaag door. Producten met het keurmerk On the way to PlanetProof zagen hun omzet vertienvoudigen omdat het door supermarkten actief in de markt is gezet op een breed assortiment.
In België zag men een groei in het keurmerk Biologisch van 760 miljoen euro in 2018 naar 779 miljoen euro in 2019 (+2,5%), schrijft Vilt. In de afgelopen 10 jaar groeide de omzet van biologische producten met 98%. Opvallend is dat de omzetgroei van voeding in totaal slechts 0,8% bedroeg in de afgelopen 10 jaar.
De verschuiving naar duurzaam en/of biologisch lijkt ook een blijvertje te zijn in tijden van corona. De consument let meer op zijn gezondheid en verwacht dat biologische producten gezonder zijn.
#2, dat klopt. Het zinnetje is gebaseerd op een bron die er nu wel aan is gehangen. + het woordje 'ook' aangepast.
#1 Jeroen,
Consumenten die de goedkoopste leverworst van AH kochten kopen sinds kort een leverworst met het keurmerk Beter Leven *. Prijs is hetzelfde gebleven.
#2 Die zin staat niet in het originele artikel....
Dit wel overigens:
Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. De groei van de verkoop van levensmiddelen met een duurzaamheidskeur houdt al jaren aan. In 2018 en 2017 bijvoorbeeld was de groei respectievelijk 16% en 30%. Het aandeel van duurzamere keurmerken in de supermarktverkopen is inmiddels opgelopen tot 19,2%.
"De verschuiving naar duurzaam en/of biologisch lijkt een blijvertje te zijn in tijden van corona. De consument let meer op zijn gezondheid en verwacht dat biologische producten gezonder zijn".
Het was onderzoek uit 2019. Niet dat het onmogelijk is. Maar nog niet in de cijfers.
Is hier ook gekeken naar het aanbod van gecertificeerd?
Het wordt gepresenteerd als consument kiest voor meer keurmerk producten?
Maar wat als het product wat ik altijd al kocht nu aangeboden wordt met keurmerk. Dan is er bij mij, als consument, niets veranderd maar groeit de omzet keurmerk omzet wel in de supermarkt**.
Kan iemand dit toelichten hoe en waarom deze groei gelinkt wordt aan de marktgroei qua vergelijk?
** de eieren in de mayonaise zijn nu een keurmerk ingrediënt. Telt dan het de kassa-aanslag van mayonaies mee als keurmerk omzet? Hoe werkt dit?