Waarom zouden we van de allerbeste grondstoffen niet ook de allerbeste verwerkte producten maken? En dat doen we dus ook. Vanuit een heel duidelijke gedachte: hun voedingswaarde moet zo dicht mogelijk bij die van de pure ingrediënten liggen én het allerlekkerst zijn.

Op zoek naar NieuwVers bewerkte producten
Sinds vorig jaar heeft NieuwVers een aantal onbewerkte producten gekozen tot “Het beste van Nederland”. Tijdens de verkiezing van de beste Tomaat van Nederland kondigden we aan de beste tomaten die de finale haalden graag terug te willen zien in de vorm van bewerkte producten. Van soepen tot saus en dip, maar er is veel meer. Waar zijn de zalige tomatenburger, het tomatenbier, de tomatenspread, de soep die lekkerder is en waarin meer heilzame fytonutriënten zijn behouden, de gazeuse met tomaat, het tomatenleer of dat andere product wat we nog helemaal niet kennen maar dat wel verschrikkelijk lekker is?

Maria Kolossa filmde de verkiezing van de Beste Tomaat van Nederland die op 22 mei plaatsvond. Zaterdag aanstaande schrijft Felix Wilbrink over tomaat in De Telegraaf. Karin Luiten schreef er alvast over op haar blog en komt zaterdag in Trouw met een recept voor Westlandse tomatensoep.



Nu gaan we op zoek naar de lekkerste verwerkte tomatenproducten van Nederland op basis van de negen finalisten van de Beste Tomaat van Nederland. Ook de verwerkte producten zullen moeten voldoen aan de 10 doelprincipes van NieuwVers. Een substantieel deel van het product moet uit tomaat bestaan.

Het ontwikkelen van een marktwaardig product voor winkels en Out-of-Home consumptie op basis van de beste ingrediënten van Nederland vraagt ruimte voor voorbereiding en begeleiding. Daarnaast ondersteunt NieuwVers niet alleen tijdens de ontwikkeling, maar gaan we ook ons stinkende best doen om de lekkerste en meest kansrijke producten in winkels en foodservices outlets te krijgen. Daar hebben we een aantal afspraken met afnemers over gemaakt.

Aanmelden
Inschrijven kan tot 16 september via de website en het daar te vinden inschrijfformulier van NieuwVers. We ondersteunen je echter graag bij de ontwikkeling. Aarzel daarom niet om zo snel mogelijk contact op te nemen zodat je als tomatenteler of verwerker je creativiteit en ons netwerk maximaal kunt inzetten om te schitteren met een product waar mensen straks van zullen genieten.

Eind september zal een NieuwVers-team - bestaande uit professionele levensmiddelenexperts en retailmarketeers - de kandidaten gaan beoordelen op technische en commerciële criteria. De kanshebbers gaan door naar de finale waarin zij door een smaakjury worden beoordeeld.

Voor de winnaars met de lekkerste en meest kansrijke producten gaat het NieuwVers-team verder aan de slag. Het NV-team gaat hen helpen hun producten waar nodig zo door te ontwikkelen dat ze 100% marktwaardig wordt. Die periode gaat ongeveer drie maanden duren. Zoveel tijd is nodig om de houdbaarheid, het opstellen van de relevante dossiers en de commerciële positionering rond te krijgen. Bij NieuwVers vinden we het namelijk van belang dat de producent met zijn eigen naam en faam een herkenbaar product kan neerzetten.

Wil je meer weten? Mail me op dorine.ruter@urgenda.nl of bel me op 06 5793 8693.

De Stichtingen Foodlog Benelux en Urgenda kunnen dit project uitvoeren met financiële ondersteuning van het Ministerie van EZ, de boerenkoepels LTO Noord en LLTB en innovatieorganisatie Food & Nutrition Delta

Fotocredits: snijden tomaatjes, Pieternel van Velden
Dit artikel afdrukken