De keuzemotivatie voor het bezoeken van een supermarkt bij Belgen verschilt van die van Nederlanders. Gaan Nederlandse consumenten massaal voor kwaliteit, Belgen hechten het meeste belang aan de nabijheid van een supermarkt.

Dit blijkt uit onderzoek van het Belgische Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruiksorganisaties (OIVO). Zij ondervroeg 681 consumenten naar hun shopgedrag en keuzemotivaties. De supermarkt die het dichts in de buurt gevestigd is wordt door onze zuiderburen het meest bezocht. Bij Nederlandse consumenten staat deze motivatie op plek drie, zo blijkt uit het rapport Consumenten Trends 2009 uitgebracht door EFMI Business School.Naast de nabijheid speelt prijs een grote rol. Net als in Nederland staat deze eis bij de Belgen op plek twee. Als derde punt van belangrijkheid noemen de Belgen variatie in het aanbod. De kwaliteit van de producten staat op plaats vier. Nederlanders daarentegen, noemen in dit geval de efficiency van de winkel. Net als in Nederland gaat het duurzaamheidsaspect bij supermarkten een steeds belangrijkere rol spelen. Zowel Nederlanders als Belgen geven aan dit belangrijk te vinden.

bron: OIVO met dank aan levensmiddelenkrant.nl
Dit artikel afdrukken