"We zijn echt heel snel gegroeid", blikt Vincent Hosman, de Nederlandse manager van de internationale start-up terug. "We zijn exact op het juiste moment ingestapt: mensen bestellen steeds meer thuis en willen anderzijds graag lekker en gezond eten. De timing was goed", verklaart Hosman het succes in de door Thuisbezorgd.nl gedomineerde Nederlandse maaltijdbezorgmarkt.
35% omzetgroei
De bezorgers zijn met hun knalroze bezorgfietsen een opvallende verschijning en maken bij het bezorgen hun eigen reclame. Volgens foodora realiseren de aangesloten partnerrestaurants een gemiddelde omzetgroei van 35% per maand, zonder dat ze zelf hoeven te investeren in een website of bezorgdienst. De restaurateurs promoten inmiddels zelf foodora bij hun gasten. In de praktijk blijken namelijk klanten via het bestellen de weg naar het restaurant zelf te vinden. Hosman: "Mensen bestellen eten bij ons en denken: 'laten we er de volgende keer ook gaan eten'."
Elektrische fietsen
Komende tijd wil Hosman de rest van Nederland veroveren. "Het zou mooi zijn als we in elke stad in Nederland te vinden zijn. We denken er ook over na om, bijvoorbeeld met elektrische fietsen, snel langere afstanden af te kunnen leggen in kleinere gemeentes."
Het afgelopen jaar is foodora ook wereldwijd hard gegroeid. In totaal heeft het bedrijf in 32 steden in 10 landen 8.412 partnerrestaurants aan zich weten te binden.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Maaltijdbezorgdienst foodora rolt verder uit: in minder dan 2 maanden tijd breidt foodora naar 3 nieuwe steden uit. Sinds vorige week bezorgt foodora in Leiden. Vanaf november gaat de fietsbezorgservice ook bezorgen in Haarlem en nog voor de kerst in Eindhoven. Inwoners uit deze steden kunnen hun favoriete maaltijd vanaf 17.00 uur laten bezorgen.
Door de uitbreiding is foodora nu actief in 45 steden in 10 landen en groeit het bereik harder dan ooit. “We merken dat er veel vraag is naar kwalitatieve maaltijden die op een duurzame manier bezorgd worden en willen graag zoveel mogelijk mensen in Nederland onze service aanbieden. Daarom zijn we heel trots dat we voor het einde van het jaar in drie nieuwe steden actief zijn”, zegt Vincent Hosman, Country Manager van Foodora Nederland.
Na Amsterdam, Den Haag en Utrecht brengen de in roze geklede fietsers nu ook maaltijden rond in Rotterdam. Met de havenstad erbij is foodora nu actief in 36 steden, verdeeld over 10 landen.
Horecagelegenheden, waaronder cocktail club Hugh, het NRCafé en het Italiaanse restaurant O’Pazzo hebben zich al bij foodora Rotterdam aangesloten, meldt Misset Horeca. Voorlopig is foodora alleen ’s avonds actief in de havenstad.
Fietsbezorgservice foodora is in één jaar 100 keer zo groot geworden. Foodora, onderdeel van het Duitse Delivery Hero, heeft het bestelvolume het afgelopen jaar elke 2 maanden weten te verdubbelen en behaalt inmiddels een jaarlijks transactievolume van €150 miljoen.
Foodora fietst inmiddels met meer dan 5.000 fietsbezorgers de maaltijden van meer dan 6.000 aangesloten restaurants rond in 35 steden.
Eduardo Goes, co-leider van foodora: "We hebben het afgelopen jaar meer dan vier miljoen maaltijden wereldwijd bezorgd. Dit maakt ons een relevante partner voor duizenden restaurants waarvan de meerderheid zelfs nooit eerder bezorgden."
Voortaan kun je ook op het strand van Scheveningen genieten van een bezorgde maaltijd. foodora gaat met de fiets premiummaaltijden bezorgen op het strand, meldt FoodClicks.
Strandgangers kunnen via de foodora app op hun smartphone een bestelling plaatsen en een locatie op de boulevard of het strand aangeven. Binnen een half uur kun je dan smikkelen van de per fietskoerier bezorgde gerechten.
Niet meer in de rij staan bij een strandtent en je plekje op het strand behouden, dat zijn de voordelen volgens foodora. “Zodra het kwik stijgt en de zon tevoorschijn komt zoeken Nederlanders altijd als eerste het strand op. Ik ben heel blij dat we met deze uitbreiding nu ook in Scheveningen het heerlijke zomergevoel verder kunnen vergroten door hier gerechten van kwaliteitsrestaurants te bezorgen”, aldus Vincent Hosman, Country Manager van foodora Nederland.
De bezorgdienst heeft hiervoor weer een aantal nieuwe restaurants aan de haak geslagen. Beachclub Bliss en horecagroep Entrada, onder andere bekend van de restaurants Topkapi, S*team en La Galleria, hebben zich aangesloten. Daarnaast kun je natuurlijk ook bestellen van andere aangesloten hotspots op en rondom de boulevard.