In een persbericht meldt het Visbureau zojuist:

In 2011 werd er maar liefst drie keer zo veel vis binnenshuis gegeten dan in een restaurant of in de viswinkel/markt. Zo bleek vandaag tijdens de presentatie van de consumptiecijfers vis 2011 bij Landmarkt in Amsterdam, georganiseerd door het Nederlands Visbureau. In totaal aten we in 2011 77 miljoen kilo vis, waarvan 58 miljoen kilo thuis en 19 miljoen kilo buitenshuis. Pangasius kwam in 2011 thuis het meest op het bord van de Nederlander terecht, terwijl kibbeling de populairste snack buitenshuis is.

Volgens marktonderzoeksbureau GfK is de invloed van de recessie duidelijk terug te zien in de thuisconsumptie van vis, schaal- en schelpdieren. Noa Bastiaans van GfK: “De Nederlander heeft in 2011 minder vis op tafel gezet dan in het jaar ervoor en heeft een duidelijke keuze voor goedkopere vissoorten gemaakt, zoals bijvoorbeeld diepvriesvis in plaats van verse vis.” We aten in 2011 gemiddeld 3,54 kilo vis per jaar, terwijl dat in 2010 nog 3,61 kilo was. Minder huishoudens hebben het afgelopen jaar vis gekocht. Daarnaast is men minder vaak vis gaan eten. Gemiddeld zette de Nederlander eens in de drie weken vis op tafel. De bestedingen zijn met 3 procent gestegen als gevolg van hogere prijzen. In 2011 werd 530 miljoen euro uitgegeven aan vis, schaal- en schelpdieren voor thuisverbruik. Naast pangasius en zalm laten schol en diepvries kabeljauw een positieve ontwikkeling in het visschap zien.

De belangrijkste aankoopplaats van vis voor thuisverbruik is de supermarkt, goed voor driekwart van de totale bestedingen aan vis, schaal- en schelpdieren. Bij de visspecialist en marktkraam wordt minder vis voor thuisverbruik gekocht. Binnen dit segment wordt juist de consumptie van vis ter plekke steeds belangrijker. Vooral kibbeling, lekkerbek en haring worden als snack op de winkelvloer gegeten, zo blijkt uit een onderzoek naar het buitenshuisverbruik van vis door onderzoeksbureau Foodstep. Binnen horecagelegenheden zijn vooral tonijn (uit blik), zalm en mosselen populair.

Om meer consumenten over de streep te halen vis te eten, continueert het Nederlands Visbureau dit jaar de campagne ‘De Mannen van de Zee’. Een campagne waarbij elke maand een vissoort wordt belicht. “De consument heeft vooral behoefte aan transparantie en wil weten waar vis vandaan komt en wat ermee gebeurt voordat de vis op zijn bord belandt. Met deze campagne brengen we het verhaal achter de vis in beeld en laten we vissermannen en handelaren aan het woord”, aldus Lisette Wassenaar van het Nederlands Visbureau. Deze maand staat in het teken van zalm en in april komt het verhaal over de Vietnamese pangasius aan de orde. Voornamelijk online middelen worden hiervoor ingezet zoals de website visrecepten.nl, Twitter en Facebook.

Fotocredits: George Parilla
Dit artikel afdrukken