Hier gaat over eten en wat we graag zouden willen kunnen kopen. Verkopers besluiten dat voor ons. Wij hebben graag in- en doen graag aan voorspraak. 'We feed the world', zeggen de grote voedselwarenmakers. Jazeker, maar daar willen wij over mee beslissen, zeggen wij. We willen er nl. wat van snappen, voor we het in ons lijf stoppen. En we willen weten of het lekkerder en meer naar onze zin kan.
Wat is er logischer om van het Grote Vlaamse Foodlogevent in Leuven van 11 juni aanstaande een proeverij te maken met producten die wij - verenigde Vlamingen en Nederlanders - op het schap willen of die we juist bij andere winkels dan supers zouden willen zien? Kortom: wat is er mis met een bijeenkomst als een proeverij rond producten uit beider landen waar supers elkaar niet dood mee gooien, maar die wij wel willen?
Wat gaan we proeven? Kom met voorstellen.
Wat Hollandse suggesties. Droge worst van Brandt en Levie, Zeeuwierjenever van Zeeuws Meisje Petra de Boevere, Bloedworst en Crépinettes de porc van Diny Schouten & Floris Bressers, home made worsten van meneer Wateetons, verse metworst van Knippels, micro-groenten van Rob Baan (nog altijd niet in de super), kaas van zelfkazende Nederlanders, paprikajam van Marieke Tas?
En wat uit Vlaanderen?
Laat het vooral het begin worden van een Vlaams-Nederlandse consumentenbeweging die de Food Revolution concreet maakt in plaats van te lullen over het verbeteren van de wereld. Dat doet ge met uw vork, mes en handen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Hier dan de agenda voor het Vlaams Foodlog Event op 11/6
Foodlog.nl is uitgegroeid tot een 'hangplek' voor mensen die hun kennis over eten met elkaar en het publiek willen delen. Vijftigduizend unieke bezoekers per maand lezen Foodlog, waarvan 8 à 10.000 Vlamingen.
Voedsel Verbindt Ons, Vlamingen en Nederlanders. Toch zijn er opvallende verschillen in voedselcultuur. Nederlanders blijken alles van prijs te weten, Belgen hebben meer oog voor waarde.
De Nederlandse voedings- en landbouweigenheid wordt mooi verwoord in de missie van Albert Heijn: ’Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar’. In Belgie, en zuidelijker, is het alledaagse veelal (nog) bijzonder en betaalbaar, al rukt ook hier de verschraling met rasseschreden op.
Hoe gaan we daar als Vlamingen en Nederlanders mee om én welke rol kan Foodlog spelen in dit prijs/waarde debat? Hoe kunnen Vlamingen en Nederlanders ‘samen’ werk maken tot het bewerkstelligen van een veranderende kijk op voedsel, zodat het terug de plek inneemt die het verdient?
Concreet:
Aanvang: 12:00u
Einde: 19:00
1) Sessie onder Foodloggetrouwen rond de vragen
- Toekomst van Foodlog, in Nederland, in Benelux?
- Is er een foodlog toekomstvisie neer te leggen via een charter?
2) Ruime pauze met proeverij van uitgelezen Vlaamse producten
3) Debat (open voor publiek)
- De prijs/waardediscussie
- Aanzet voor een Vlaams-Nederlandse consumentenbeweging?
Beide thema’s worden gemodereerd door Peter Jens.
4) Avondmaal (reservatie verplicht)
@peter jens: Een open gesprek/debat tussen Vlamingen en Nederlanders rond het prijsdenken versus waardedenken, nav de komst van AH naar België, lijkt ons (Steven en mezelf) een heel interessante en relevante insteek voor dit eerste foodlog event op Vlaamse bodem.
De bedoeling is dat wij ergens volgende week in deze draad de agenda voor 11/6 bekendmaken.
Vlaanderen, Neerlands Hoop in Bange Dagen?
Nou nee, niet direct, maar toch... Om wat zouteloos Oscar Wilde te parafraseren: Nederlanders weten alles van prijs, Belgen alles van waarde. De Nederlandse voedings- en landbouweigenheid lijkt vooral via bovenrivierlijk Wageningen en de commerciele missionarissen van de voorlopers van 't Tropeninstituut tot stand gekomen te zijn. Die eigenheid wordt mooi verwoord in de missie van Albert Heijn:'Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar'.
In Belgie, en zuidelijker, is het alledaagse veelal (nog) bijzonder en betaalbaar, maar doordat mensen ervoor willen betalen. Met de komst van Albert Heijn naar Brasschaat kan de volgende stap een AH in echt Belgie zijn. ;-).
Hoe dan zuidelijker consumenten dan met de prijs/waarde spanning in AH's missie om willen gaan mag van mij hoofdthema zijn. Immers, het is wellicht voor people, planet & profit wanneer er minder 'alledaags" is en meer "bijzonders". Vandaar dat ik denk dat Belgie best wel eens Neerlands Hoop in Bange Dagen kan zijn.
@Giedo,
Jammer, 11/6 kan ik er niet bij zijn.
@Nico: Ik denk dat ik weet wie je bent. Met een voornaam alleen bestaat natuurlijk de kans dat ik de bal toch missla, maar dat ligt dan niet aan mij ;-) In je eerste reactie in deze draad had je het al over 'echte Brusselse kaas'. Waar moet de klemtoon op gelegd worden? Op 'echte' of 'Brusselse'. You must know what I mean. Maar the proof of the pudding is in the eating. Schrijf je in voor 11/6 en breng de kaas mee. Zullen we zien wie pech heeft ;-) (grapje!!!!)