De dieseltrucks die de Londenaars hun online bestelde voeding aan huis leveren, vervuilen evenveel als een auto die jaarlijks 2,4 miljoen keer de ringweg rond de Britse hoofdstad rondrijdt. De vervuiling zit met name in de koelinstallatie die 30 maal zoveel uitstoot als de motor van de vrachtwagentjes. Dat liet de leverancier van een schonere truck berekenen door het Britse onderzoeksbureau You Gov. Voor supermarkt Sainsbury's ontwikkelde het bedrijf een emissieloze truck, die wordt aangedreven door een motor op vloeibare stikstof. De nieuwe truck is nog niet helemaal emissieloos. De vervuiling is nu vergelijkbaar met 14.500 gereden kilometer in een moderne personenauto.
Metro UK - Massive rise in supermarket deliveries is killing London's air
Lees ook
-
0
+Europees Parlement wil decentraal ingevulde bodemwet 17 apr 2024
-
2
+Flitskoeriers zetten Belgische supermarkten op scherp 29 jul 2021
-
0
+Colruyt bezorgt de boodschappen duurzaam thuis voor €15 8 mei 2019
-
1
+Koken op de Mount Everest 15 mei 2018
-
3
+Vanaf vandaag ook Amazon Prime in Benelux 8 nov 2017
-
0
+Bezorgkosten en wantrouwen drempels bij online boodschappen 17 okt 2017
- 1 Chemische vervuiling bereikt diepzee 15 feb 2017
-
10
+Microvezels uit wasmachines vervuilen oceanen 1 mei 2016
- 0 Apps en slimme tech helpen Chinees aan veilig voedsel 6 mrt 2015
- 0 Als het ei van eigen kip gevaarlijk is, zijn eigen groenten dat ook 15 dec 2013
Heer Belderbos, u kent de weg. Tik wat begrippen in op Google en u vindt leveranciers van koelsystemen en vrachtwagens met zulke systemen, die op zonne-energie werken. Beetje doorgoogelen en u ziet dat in Nederland (transportland) ontwikkeling van schone koelsystemen doorzet.
En u hebt gelijk. Nu de aandrijving van de auto zelf nog.
Als we dan toch gaan opbieden tegen de Engelsen. Wat ze in London ook niet weten is dat we in Nederland Picnic hebben dat én minder rondjes maakt (slimme distributie) én uitsluitend elektrische wagentjes heeft die bovendien de straat niet blokkeren. Die staan dus drie nul voor.
Mooi initiatief. Voor de goede orde: alleen de koeling draait op vloeibare stikstof. Nu nog
elektrische aandrijving van de vrachtwagen zelf. Lidl heeft er al een paar volledig elektrisch rijden.
Als ik vragen aan journalisten zou mogen stellen, zou ik vragen: welke producent is dat, met die koeling middels zonnepanelen op het dak?
Dertig keer vuiler dan rijden, koelen? Kan t moeilijk geloven. Drie keer vuiler, vijf keer, maar dertig?
Goed om te weten dat in Nederland al een paar jaar vrachtwagens, grote en kleine, rondrijden die energie voor de koeling uit panelen halen op het dak van de laadbak. Zonlicht!
Weten ze niet in Londen. Brexit.