De dieseltrucks die de Londenaars hun online bestelde voeding aan huis leveren, vervuilen evenveel als een auto die jaarlijks 2,4 miljoen keer de ringweg rond de Britse hoofdstad rondrijdt. De vervuiling zit met name in de koelinstallatie die 30 maal zoveel uitstoot als de motor van de vrachtwagentjes. Dat liet de leverancier van een schonere truck berekenen door het Britse onderzoeksbureau You Gov. Voor supermarkt Sainsbury's ontwikkelde het bedrijf een emissieloze truck, die wordt aangedreven door een motor op vloeibare stikstof. De nieuwe truck is nog niet helemaal emissieloos. De vervuiling is nu vergelijkbaar met 14.500 gereden kilometer in een moderne personenauto.
Metro UK - Massive rise in supermarket deliveries is killing London's air
Lees ook
-
0
+Ook de Maya’s vervuilden hun leven al ernstig 27 sep 2022
-
3
+Amazon wil gratis de grootste boodschappenbezorger worden, supers moeten geld verdienen 28 jul 2020
-
1
+Internationale politiesamenwerking tegen vervuiling van oceanen 15 nov 2018
-
0
+Rekenmodel moet thuisbezorging minder CO2 uit laten stoten 30 jan 2018
-
0
+Bezorgkosten en wantrouwen drempels bij online boodschappen 17 okt 2017
-
0
+McDonald’s start McDelivery via UberEats 1 jun 2017
- 0 Vegetarische Metzger bezorgt gratis thuis in heel Duitsland 21 okt 2016
- 12 Wat gebeurt er als Google en Amazon slagen in food? 10 sep 2015
- 2 Chemische verontreiniging bedreigt helft Europese rivieren 17 jun 2014
- 0 Gewijde bronnen en wijwater besmet met poep en bacterieën 19 sep 2013
Heer Belderbos, u kent de weg. Tik wat begrippen in op Google en u vindt leveranciers van koelsystemen en vrachtwagens met zulke systemen, die op zonne-energie werken. Beetje doorgoogelen en u ziet dat in Nederland (transportland) ontwikkeling van schone koelsystemen doorzet.
En u hebt gelijk. Nu de aandrijving van de auto zelf nog.
Als we dan toch gaan opbieden tegen de Engelsen. Wat ze in London ook niet weten is dat we in Nederland Picnic hebben dat én minder rondjes maakt (slimme distributie) én uitsluitend elektrische wagentjes heeft die bovendien de straat niet blokkeren. Die staan dus drie nul voor.
Mooi initiatief. Voor de goede orde: alleen de koeling draait op vloeibare stikstof. Nu nog
elektrische aandrijving van de vrachtwagen zelf. Lidl heeft er al een paar volledig elektrisch rijden.
Als ik vragen aan journalisten zou mogen stellen, zou ik vragen: welke producent is dat, met die koeling middels zonnepanelen op het dak?
Dertig keer vuiler dan rijden, koelen? Kan t moeilijk geloven. Drie keer vuiler, vijf keer, maar dertig?
Goed om te weten dat in Nederland al een paar jaar vrachtwagens, grote en kleine, rondrijden die energie voor de koeling uit panelen halen op het dak van de laadbak. Zonlicht!
Weten ze niet in Londen. Brexit.