In Frankrijk zijn vorig jaar voor het eerst meer hamburgers verkocht dan traditionele halve stokbroodjes met ham en augurkjes, meldt de BBC. Fransen verorberden 1,46 miljard hamburgers tegen 1,22 miljard sandwiches jambon-beurre, aldus onderzoekers van Gira Conseil. Dat zijn 14 keer meer hamburgers dan in 2007. Van fastfoodzaken tot restaurants met een Michelin-ster, 85% van de horeca heeft minstens één hamburger op het menu staan. Die krijgt vaak een Franse 'twist', bijvoorbeeld in de vorm van Roquefort als kaas of Dijonmosterd in plaats van ketchup. Slechts 30% van de verkochte hamburgers komt van fastfoodketens. McDonald's probeert wel met apart bestek en speciale McCamembert- en McBaguette-burgers mee te liften op de hamburgertrend.
BBC - Au revoir, baguette - Bonjour le hamburger!
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Komen jullie wel eens bij Fransen thuis?
Of in het ziekenhuis?
Ik zal vertellen waarom: de chips rukken op en verdringen bijv. de olijven bij het apéro. Maar wel keurig in bakjes. Klein. Naast de in plakjes gesneden worst. Hoewel ... ook die komt soms al voorverpakt gesneden. Dat is bij de 50+ Fransen.
Bij 35- Fransen is (bijna) alles voorverpakt, maar je ziet de invloed van hun ouders nog.
In het ziekenhuis krijg je nog altijd een glaasje wijn. Dat is immers geen drank.
Maar natuurlijk hebben jullie ook gelijk: het patroon verandert. Toch blijft dit: Fransen kijken TV vanaf de eettafel. Wij eten inmiddels vanaf de bank*. Als de TV - over een paar jaar - echt ophoudt te bestaan, zal dat de doodsklap zijn voor the French way of eating.
* (ik niet; TV kijken doe ik maximaal 5x per jaar - heb er geen tijd voor en kijk als ik wil omdat anderen me vertellen dat iets de moeite waard was)
Marc van der Lee, ik zag het ook. Echt verbijsterend 'onFrans'. Winkelkarrenkijken in Franse supermarkten. Zelf met kerstmis telde ik dozen met pizza's. Geschatte leeftijd van pizzakopers: 30/40. Gezinnen.
De lijn die ik zie is -in het algemeen- convenience. Gemak in kopen, koken en eten. Over een periode van circa 20 jaar heb in Frankrijk de geleidelijke veranderingen zien plaats vinden in het winkelaanbod, assortiment en aanbiedingsvormen. De Hyper U's, Carrefours, Leclerc en andere hypermarkten hadden in eerste instantie alles in bediening: kaas, vlees, vis, vleeswaren en nauwelijks voorverpakking. Dat is inmiddels compleet anders. Ook hier is het een kosten- en efficiency-operatie. De hele grote houden nog echte service counters met bediening maar voorverpakt is inmiddels ook ´bon ton´.
Wouter, dat is een interessante vraag. De ene dag blijven ze dun. De andere dag worden ze weer dik.
Toch zit er veel lijn in die Fransen: ze hebben (nog) een notie van tafelen. Daarom maakt die hamburgerisering of versnacking niet al te veel uit. Als je dit gelooft tenminste.
Prachtig nieuws overigens: Frans is de wereldtaal van de echte innovatie. Dat zegt de president zelf.
Foodlog peurt opeens nogal veel berichten uit media, over het doen en laten van de Fransen. Ze zijn wereldkampioen tafelen (twee uur en dertien minuten schaften per dag), maar eten nu ook meer hamburgers dan belegd stokbrood. En een Amerikaan ontdekte dat ze tussen de maaltijden door ook iets eten.
Zeker, er zijn veel Fransen. En elk onderzoekje wijst wel wat uit in deze of gene richting. Maar vindt er maar eens een lijn in, redactie.