0
Fotocredits: Biologisch bij Lidl, Foodlog Media

Flash VoedselketenVraag naar duur biologisch zakt in

In 2022 kozen minder mensen voor biologisch. De verkoop van biologisch liet in Duitsland een daling zien van 5% en in Frankrijk zelfs van 15%, aldus Nieuwe Oogst.

Dat heeft alles te maken met de hoge inflatie, zegt marktanalist Hans-Cristoph Behr. Mensen kiezen voor gangbare producten, omdat die goedkoper zijn. De markt positioneert biologisch als ‘premium’. Dat leidde tot een grote stijging van de verkoop tijdens de coronaperiode toen mensen zich met het beste wilde verwennen en geld overhielden. In tijden van financiële crisis in huishoudens werkt die positionering tegen biologisch en daalt de verkoop. Opvallend is wel dat discounters meer omzet haalden uit hun biologische aanbod; mogelijk omdat het betere product daar betaalbaar wordt gevonden. De groei bij de discounters ging ten koste van de omzet van speciaalzaken en natuurwinkels.

Behr ziet toekomst in betaalbaar biologisch. Hij vindt het goed dat discounters hun biologische assortiment uitbreiden. Toen Lidl in biologisch stapte, leidde dat op Foodlog tot felle discussies, die nu kennelijk in het voordeel van de discounter lijken uit te vallen.

Supermarkt kunnen inzetten op ‘nudging’ dat ook in deze inflatieconjunctuur een omzetverbetering van 21% blijkt te kunnen realiseren.

Dat de verkoop van biologisch daalt is ongunstig voor de Europese ambitie om biologisch snel te laten groeien. Als de vraag naar biologisch als premium product niet voldoende stijgt, heeft een stijging van het aanbod ook geen zin. Dit wordt langzaamaan zichtbaar in Oostenrijk, waar het niet meer lucratief is om biologisch voor de export te boeren.

Nieuwe Oogst - Vraag naar bio daalt voor het eerst in dertig jaar, 14 jul 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.