3
Fotocredits: 'Schaplabels AH', Foodlog Media

Flash Dagelijkse KostVerkoop biologische groente stijgt met 21% door nudging

Met nudging kun je de verkoop van biologische groenten met 21% stimuleren. Dat bewees een experiment van Bionext. De brancheorganisatie plaatste in 11 supermarkten bordjes naast biologische groenten die we vaak kopen: zoete puntpaprika’s, komkommers en trostomaten.

Nudging is een techniek om onbewust mensen een duwtje in de rug te geven met bepaalde triggers, in dit geval dus bordjes. De 3 toegepaste nudgingtechnieken in deze interventie zijn: positieve framing (‘kies voor smaak, kies voor biologisch’), social proofing (‘95% van de mensen koopt biologisch’) en reassurance (‘bedankt dat je kiest voor biologisch’).

Positieve framing leidde tot de grootste verkoopstijging: 25%. Gemiddeld steeg de verkoop met 21%. 72,6% van de respondenten gaf aan dat de bordjes naast het schap hen niet bewust zijn opgevallen.

Het resultaat geeft Bionext reden om supermarkten aan te spreken om nudging in te zetten teneinde het marktaandeel van biologisch te vergroten. Dit jaar wil Bionext ook interventies opzetten voor biologische zuivel en vlees. Dit doen ze als onderdeel van hun driejarige Europese promotiecampagne ‘de mooiste boodschap is bio’, met als doel de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk te vergroten.

Bionext - Nudge in supermarkt zorgt voor 21% meer verkoop biologisch, 13 jul 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #3
  • 17 jul '23
  • 15:55

Dit is geen nudging, dit is gewoon communicatie. Nudging is bomen langs een tweebaansweg zetten om de mensen voorzichtiger te laten rijden.

Het bovengenoemde voorbeeld geeft aan wat hier al jaren wordt gezegd: de biologische sector vergeet te communiceren. Ze vinden dat de consument het zelf maar moet uitzoeken.

"72% vindt dat de bordjes hen nooit zijn opgevallen" Haha ja, je gaat toegeven dat je je hebt laten beïnvloeden. Valt in de categorie 'ik kijk nooit reclame, ik koop alleen bekende merken'.

Luca Reniers
Luca Reniers Junior projectmanager, Foodlog
  • #2
  • 17 jul '23
  • 13:03

Gewoon saai nudgen werkt niet. ‘Kleine psychologische duwtjes zijn niet genoeg om mensen gezondere producten te laten kopen in supermarkten’, kopte de Volkskrant in 2022, naar aanleiding van het grootschalige onderzoeksproject SUPREME NUDGE. SUPREME NUDGE onderzocht 1 jaar lang het effect van nudging in 12 verschillende supermarkten. De onderzoekers concludeerden dat nudges als prijsverlaging en productplaatsing niet werken.

Wat wel werkt, zijn vormen van nudging die inspelen op interactie met de consument door middel van een geanimeerd personage. Wanneer je een groente in je mandje legt, gaat het personage glimlachen. Denk aan het concept van de blije of boze smiley wanneer je je met de auto aan de snelheid houdt of wanneer je te hard rijdt.

De consument waardeert de interactieve nudge, dat blijkt uit het onlangs afgeronde onderzoek. Het belangrijkste: de consument koopt echt meer groenten (een toename tot 17%).

Carolien Makkink
Carolien Makkink Diervoeding
  • #1
  • 14 jul '23
  • 14:43

Ik had al een hekel aan nudging en het wordt er niet beter op...

'Kies voor smaak, kies voor biologisch'. Suggestie: 'Gangbaar is vies'.
'95% van de mensen koopt biologisch'. Bedoeld wordt: '95% van de mensen koopt ooit wel eens iets biologisch'.
'Bedankt dat je kiest voor biologisch'. Geen dank, morgen steun ik weer eens een gangbare boer.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.