Fotocredits: 'Schaplabels AH', Foodlog Media
Flash Dagelijkse KostVerkoop biologische groente stijgt met 21% door nudging
Met nudging kun je de verkoop van biologische groenten met 21% stimuleren. Dat bewees een experiment van Bionext. De brancheorganisatie plaatste in 11 supermarkten bordjes naast biologische groenten die we vaak kopen: zoete puntpaprika’s, komkommers en trostomaten.
Nudging is een techniek om onbewust mensen een duwtje in de rug te geven met bepaalde triggers, in dit geval dus bordjes. De 3 toegepaste nudgingtechnieken in deze interventie zijn: positieve framing (‘kies voor smaak, kies voor biologisch’), social proofing (‘95% van de mensen koopt biologisch’) en reassurance (‘bedankt dat je kiest voor biologisch’).
Positieve framing leidde tot de grootste verkoopstijging: 25%. Gemiddeld steeg de verkoop met 21%. 72,6% van de respondenten gaf aan dat de bordjes naast het schap hen niet bewust zijn opgevallen.
Het resultaat geeft Bionext reden om supermarkten aan te spreken om nudging in te zetten teneinde het marktaandeel van biologisch te vergroten. Dit jaar wil Bionext ook interventies opzetten voor biologische zuivel en vlees. Dit doen ze als onderdeel van hun driejarige Europese promotiecampagne ‘de mooiste boodschap is bio’, met als doel de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk te vergroten.
Bionext - Nudge in supermarkt zorgt voor 21% meer verkoop biologisch,
13 jul 2023