0
Fotocredits: 'Winkelwagens', Jumbo

Flash Dagelijkse KostVoortaan dezelfde prijs bij iedere Jumbo

Een aantal jaar geleden ontdekte de Consumentenbond dat Jumbo verschillende prijslijnen hanteerde. Een product kon in het noorden van het land wel 40% duurder zijn dan in de Randstad - zonder dat klanten daar boos over werden.

Deze week blijken de prijslijnen definitief verleden tijd, ontdekte Distrifood. Een pak Alpro heeft nu dezelfde prijs op zowel Terschelling als in Veghel.

De verschillende prijslijnen hadden te maken met Jumbo's groeistrategie. In de jacht op marktleider Albert Heijn greep Jumbo alle mogelijkheden om zoveel mogelijk omzet te maken. In gebieden waar minder concurrentie was, koos de supermarktketen ervoor het prijspeil gewoon ietsjes hoger op te trekken. Waar het hard tegen hard ging, lagen de prijzen lager.

Inmiddels is aan Jumbo's jarenlange opmars in marktaandeel en winst een einde gekomen. Vorig jaar liep het marktaandeel van Jumbo terug (van 21,4% naar 21,1%) terwijl dat van Albert Heijn steeg (van 36,7% naar 37,1%), aldus De Telegraaf.

Om de klant weer terug te winnen gaat Jumbo terug naar zijn oorspronkelijke lageprijzenstrategie. Overal en voor iedereen. De supermarktketen verlaagde al duizenden producten in prijs, en nu verdwijnen ook de lokale prijsverschillen. "Met een kar vol boodschappen zijn klanten straks bij Jumbo weer verrassend voordelig uit," zegt een woordvoerder in Distrifood.

Leveranciers zijn minder te spreken over de nieuwe prijskoers. Door prijsconflicten blijven de schappen met Milka-repen of Haribo-snoep vooralsnog leeg bij Jumbo.

Distrifood - Jumbo schrapt prijslijnen: regionale verschillen verdwijnen, 28 feb 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.