0
Fotocredits: 'Magnum (Unilever)', Bru-nO, via Wikimedia Commons CC0 1.0 DEED

Flash VoedselketenUnilever helpt concurrenten warmere ijsjes te serveren

Unilever gaat andere spelers in de ijswereld helpen om te verduurzamen. Hoe? Door gratis niet-exclusieve licenties beschikbaar te stellen voor 12 herfomuleringspatenten. Die moeten de industrie gaan helpen om ijsproducten te maken die stabiel blijven bij een warmere temperatuur van -12°C. Nu is de standaard in de industrie nog -18°C. Het ijsje zal dan wel warmer uit de vriezer komen en dus eerder smelten. Daar zijn misschien nog wat kunstgrepen voor nodig.

Unilever begon vorig jaar met pilots om 'de last mile' van vrieskasten op te warmen. Dat zijn diepvriezers in winkels en bij horecagelegenheden. Nu wil het concern de in de succesvolle pilots opgedane kennis delen, bijvoorbeeld over hoe de kwaliteit van ijs constant te houden en de consumentenervaring hetzelfde.

De pilots lieten een vermindering van energieverbruik van 25% per vriezer zien bij de warmere temperatuur van -12°C. Zo’n 10% van de broeikasgasuitstoot van Unilever’s waardeketen komt door ijsvriezers in de detailhandel, dus daar is ruimte voor besparing van energie. In 2039 wil Unilever een netto broeikasgasuitstoot van nul bereiken over de hele waardeketen.

Volgens Andy Sztehlo, Chief R&D Officer Ice Cream bij Unilever, kan door dit soort samenwerkingen de impact van de koude keten op het milieu worden verminderd. En dat zonder concessies te doen aan de hoge kwaliteit ijsproducten waar consumenten van houden.

Unilever - Access Denied, 10 nov 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.