2
Fotocredits: Nettorama, Jip de Kort, Wikimedia

Flash VoedselketenSupermarktfusie brengt G’woon stapje dichterbij

De twee kleine Nederlandse supermarktformules Nettorama (32 winkels, hoofdkantoor in Oosterhout) en Boni (51 winkels, hoofdkantoor in Nijkerk) gaan fuseren. De nieuwe keten kiest voor het merk Nettorama en noemt zichzelf 'een A-merkdiscounter'. Het fusiebedrijf telt straks 6.800 medewerkers.

De directies van de twee bedrijven benadrukken dat ze twee goed lopende, goed in lokale gemeenschappen verankerde familiebedrijven in elkaar schuiven omdat ze hun klanten ook in de toekomst het beste verse voedsel tegen aantrekkelijke prijzen willen kunnen bieden. En om goed personeel te kunnen blijven aantrekken.

Daar is schaalvergroting voor nodig.

Het vertrouwde Boni-merk zal geleidelijk verdwijnen. Alle winkels en de distributiecentra van Nettorama en Boni zullen behouden blijven.

De fusie moet nog worden goedgekeurd door de Autoriteit Consument & Markt. De samengevoegde onderneming blijft lid van inkooporganisatie Superunie. Die inkooporganisatie ziet zijn leden fuseren of vertrekken omdat de markt sterk op kosten concurreert. Schaalvoordeel bij de inkoop en distributie (online) zijn de belangrijkste drijfveren voor de kleinere supers om te fuseren. In 2021 ging Deen grotendeels op in Albert Heijn. De formule Jan Linders is nog altijd lid van Superunie, maar kwam eveneens in de invloedssfeer van Albert Heijn.

Naarmate het aantal leden afneemt en onderling fuseert, wordt Superunie mogelijk zelf een formule. Bekend is het huismerk G'woon van de inkoopcombinatie. Dat zou de merknaam van de fusieonderneming bestaande uit de kleinere leden kunnen worden. In dat geval komen de deelnemers op termijn voor de lastige keuze of ze de grootse leden als inkooppartner willen of als concurrent zien.

NOS - Supermarktketens Nettorama en Boni fuseren, 28 jul 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Fréderique Pruim
Fréderique Pruim Redactie Foodlog
  • #2
  • 1 aug '23
  • 10:25

Een goed voorbeeld van de consolidatieslagen van supermarkten is de buurtsupermarkt in Groot-Ammers, waar ik bijna 5 jaar gewerkt heb. Toen ik er in 2015 begon was het nog EMTÉ. We zijn toen zelfs een keer de ‘beste EMTÉ van Nederland’ geworden en wonnen met zijn allen een trip naar Londen. EMTÉ werd in 2019 verkocht aan een consortium van Jumbo en Coop. De supermarkt in Groot-Ammers kreeg een grote verbouwing en werd een Coop. Twee jaar na de verbouwing ging Coop fuseren met Plus. Wegens concurrentieoverwegingen moesten er 12 winkels verkocht worden. De supermarkt in Groot-Ammers werd verkocht aan de Boni. Er volgde nog een grote verbouwing. Nu, precies één jaar later verdwijnt ook Boni uit de markt en kan de supermarkt zich opmaken voor een volgende verbouwing.

Theo Jonkhart
Theo Jonkhart Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en
  • #1
  • 28 jul '23
  • 19:50

Albert Heijn was niet de enige begunstigde. Vomar en Dekamarkt profiteerden ook van Deens verdwijnen.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.