Flash VoedselketenSupermarktfusie brengt G’woon stapje dichterbij
De twee kleine Nederlandse supermarktformules Nettorama (32 winkels, hoofdkantoor in Oosterhout) en Boni (51 winkels, hoofdkantoor in Nijkerk) gaan fuseren. De nieuwe keten kiest voor het merk Nettorama en noemt zichzelf 'een A-merkdiscounter'. Het fusiebedrijf telt straks 6.800 medewerkers.
De directies van de twee bedrijven benadrukken dat ze twee goed lopende, goed in lokale gemeenschappen verankerde familiebedrijven in elkaar schuiven omdat ze hun klanten ook in de toekomst het beste verse voedsel tegen aantrekkelijke prijzen willen kunnen bieden. En om goed personeel te kunnen blijven aantrekken.
Daar is schaalvergroting voor nodig.
Het vertrouwde Boni-merk zal geleidelijk verdwijnen. Alle winkels en de distributiecentra van Nettorama en Boni zullen behouden blijven.
De fusie moet nog worden goedgekeurd door de Autoriteit Consument & Markt. De samengevoegde onderneming blijft lid van inkooporganisatie Superunie. Die inkooporganisatie ziet zijn leden fuseren of vertrekken omdat de markt sterk op kosten concurreert. Schaalvoordeel bij de inkoop en distributie (online) zijn de belangrijkste drijfveren voor de kleinere supers om te fuseren. In 2021 ging Deen grotendeels op in Albert Heijn. De formule Jan Linders is nog altijd lid van Superunie, maar kwam eveneens in de invloedssfeer van Albert Heijn.
Naarmate het aantal leden afneemt en onderling fuseert, wordt Superunie mogelijk zelf een formule. Bekend is het huismerk G'woon van de inkoopcombinatie. Dat zou de merknaam van de fusieonderneming bestaande uit de kleinere leden kunnen worden. In dat geval komen de deelnemers op termijn voor de lastige keuze of ze de grootse leden als inkooppartner willen of als concurrent zien.
NOS - Supermarktketens Nettorama en Boni fuseren,
28 jul 2023