5
Fotocredits: ‘Koffie Café Kroes, Unsplash

Flash VoedselketenConsument zegt meer te willen betalen, maar doet het niet

Albert Heijn deed een experiment met koffie. Klanten kregen de gelegenheid om de echte prijs van koffie te betalen. Dat is de winkelprijs plus kosten voor onder meer natuurschade en onvoldoende beloning van arbeid. De actie leverde €946,47 op voor Rainforest Alliance, meldt FoodPersonality.

In drie Albert Heijn To Go-vestigingen zagen klanten bij het kopen van een kop koffie de werkelijke prijs, waar sociale- en milieukosten in verwerkt zijn, naast de normale prijs.

Albert Heijn deed van te voren een online-onderzoek naar de bereidheid van mensen om ‘de echte prijs’ te betalen. Volgens de peiling wilde 36% van de mensen de echte prijs betalen. In de praktijk bleek 15% dat ook echt te doen. Vooraf zei ook 20% te willen switchen naar milieuvriendelijkere koffie als ze de ‘echte prijs’ zouden zien (bijvoorbeeld de switch van een cappuccino met koemelk naar een cappuccino met plantaardige melk). In de praktijk gebeurde dat helemaal niet. Kopers van plantaardige melk betalen wel opvallend vaker de ‘echte prijs’ (31%).

Ondanks de tegenvallende resultaten is Albert Heijn positief. Met het experiment wilde Albert Heijn bewustzijn creëren over de sociale en milieukosten. Dat is gelukt door de aandacht die het experiment kreeg, zegt Albert Heijn. Het experiment kreeg ook kritiek. Een aantal klanten vroeg zich af waarom Albert Heijn niet zelf de meerprijs betaalde.

Food Personality - Albert Heijn rondt True Price-experiment koffie af, 12 jul 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #5
  • 13 jul '23
  • 22:20

Hens #3, vind je dat AH het wel of niet moet betalen?

Edwin Heijdra
Edwin Heijdra Agrarisch and More.
  • #4
  • 13 jul '23
  • 16:48

Naast het verhaal achter een product moet ook de smaak onderscheidend zijn.
De consument moet eigenlijk kunnen proeven dat het verhaal klopt. Alleen groene vinkjes op een product brengt geen meerwaarde.

Hens Baltesen
Hens Baltesen Land- en tuinbouw
  • #3
  • 13 jul '23
  • 12:37

"Het experiment kreeg ook kritiek. Een aantal klanten vroeg zich af waarom Albert Heijn niet zelf de meerprijs betaalde."
Is dit een grap of om te huilen?

Astrid Spijkers
  • #2
  • 13 jul '23
  • 12:19

Ik betaal al minstens 7-8 jaar meer voor koffie, maar dan wel echte, niet wat je in de supermarkt koopt, maar de verschillende, speciale en vaak biologische soorten die oa Simen Lévelt verkoopt, zakjes van 250 gram voor minimaal 7 euro.......

Carolien Makkink
Carolien Makkink Diervoeding
  • #1
  • 13 jul '23
  • 10:19

De burger is gewillig, maar de consument is zwak.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.