Fotocredits: 'Ochama pick-up', screenshot,
YouTube
FlashChinese Ochama dooft uit in EU
Met Nederland als springplank was de Chinese winkelketen Ochama, onderdeel van de Chinese e-commercereus JD.com, van plan Europa te veroveren. Die ambities lijken snel te verschrompelen. Van de 4 flitsende gerobotiseerde winkels in Nederland zijn er al 3 gesloten. De derde, in Leiden, ging geheel onverwacht dicht. Zowel de operational manager als de marketingmanager vertrokken. En ook de webwinkel, die Ochama in augustus uitrolde naar Frankrijk, Duitsland en België, lijkt niet aan te slaan.
In zijn communicatie richt Ochama zich vooral op Chinezen. Kortingsacties zijn voor 'gewone' Europeanen niet van toepassing. In Frankrijk, Duitsland en België kent de webshop alleen gewone bezorging en dus geen in flashy robotstores. Maar op het online kanaal WeChat, de Aziatische versie van Whatsapp en het belangrijkste communicatiekanaal van Ochama, wil het aantal views maar niet groeien. Blijkbaar zijn er niet genoeg Chinezen in Europa om JD.com hier voet aan de grond te laten krijgen.