Ochama trekt dan ook alles uit de kast. Klanten kunnen, voor een lidmaatschap van €10 per jaar, op de webshop álles bestellen, van laaggeprijsde biefstuk tot woonaccessoires. Het assortiment, nu nog zo'n 7.000 artikelen, bestaat voor 50% uit food (ingekocht bij Superunie) en 50% non-food.
Eenmaal besteld kun je kiezen tussen een paar uur later zelf afhalen of de volgende dag thuis laten bezorgen. De lol zit 'm vooral in die nieuwe afhaalpunten. De pick-upwinkels zijn namelijk volledig gerobotiseerd, net als het distributiecentrum waar zelfrijdende karretjes tot 15.000 bestellingen per dag kunnen verwerken. Na het scannen van de QR-code in de afhaalwinkel voeren robots voor de ogen van de klant de orderpicking uit en krijg je binnen 2 minuten je bestelling in handen. Er zijn wel wat medewerkers live aanwezig, maar dat is voor informatie en service in de showroom.
Met de kruising tussen een online supermarkt en een warenhuis richt Ochama zich vooral op millennials en gezinnen. "Zij zoeken gemak, want ze hebben het druk", zegt directeur Mark den Butter in het AD. "We willen zelf de trend maken. Wij denken dat het gemak van pick-up het verschil maakt. Je hoeft er niet voor thuis te blijven. Ochama is de onestopshop voor de planners." Volgens Den Butter heeft Ochama grote ambities: "we gebruiken het komende jaar om de mensen kennis te laten maken met ons concept". En dan ligt Europa voor 'de toekomst van retail' open.
'De lol zit 'm vooral in die nieuwe afhaalpunten.'
Het winkelplezier neemt steeds verder af, rest nog het vluchten naar de koopgoot.