De meeste koffieformulezaken (zoals Starbucks) zijn te vinden in het van oudsher theeminnende China en niet langer in de Verenigde Staten. Dat blijkt uit onderzoek van het World Coffee Portal.
Het afgelopen jaar nam het aantal koffietentjes in China met 58% toe tot 49.691 koffiezaken. In de Verenigde Staten groeide de markt met maar 4%; daar zijn nu 40.062 koffietentjes te vinden. Het tekent een forse verschuiving want 20 jaar op rij was de VS kampioen koffietentjes, schrijft de Guardian. Inmiddels kondigt zich een nieuwe ontwikkeling aan in de VS: McDonald's gaat de strijd met Starbucks (en andere koffieformules aan) en begint een eigen koffieketen, CosMc’s genaamd. De eerste in alle stilte geopende drive-tru trok in ieder geval drommen nieuwsgierige Amerikanen.
Die groei van het aantal koffietentjes in China en daarmee de groei van de koffieconsumptie loopt wel tegen een probleem op. Klimaatverandering zal er namelijk toe leiden dat in de aanloop naar 2050 de helft van het huidige koffieareaal onbruikbaar raakt. Wellicht zullen ook de Chinezen tegen die tijd (gedeeltelijk) moeten overstappen op koffievervangers zoals Northern Wonder. Gewoon in eigen land veel koffie kweken kan natuurlijk ook.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.