Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog
10
Fotocredits: 'Biefstuk', via Pixabay

Flash‘Beefatarians’ weten wat ze eten

De Europese Commissie subsidieert met €3,6 miljoen de campagne 'Become a Beefatarian'. Een campagne die de Europese rundvleessector op de kaart moet zetten in Frankrijk, Duitsland, België, Portugal en Spanje. Beefatarians zijn volgens de Spaanse initiator Provacuno: 'geïnformeerde consumenten' die geïnteresseerd zijn in goede voeding en weten dat er 'niets beter' is dan het eten van rundvlees. Ze voelen zich vrij om rundvlees te eten en zijn er trots op, temidden van alle aandacht voor vleesminderen en vleesvervangers. Als Beefatarian wéét je namelijk dat je met rundvlees de goede voedingsstoffen binnenkrijgt, gebalanceerd eet en dat je duurzaam bezig bent. Tel maar op, zegt de campagne: zero waste (alles van het rund wordt verwerkt), weiden die als carbon sink fungeren, bodembemesting, hoog dierenwelzijn, tegengaan van erosie, verwoestijning en bosbranden. Het is weer eens een ander geluid.

FoodNavigator - Become a Beefatarian: Commission backs campaign promoting ?balanced diet without deficiencies?, 9 nov 2020
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
ellen-maureen colpa
ellen-maureen colpa melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen
  • #10
  • 11 nov '20
  • 7:50

Geen idee René (#8). Weet alleen dat de gemiddelde bedrijfsgrootte voor de melkveehouderij in Frankrijk rond de 60 koeien ligt. Dat heeft niets te maken met de wijze waarop dierenactivisten een beeld proberen te creëren van de Europese rundveehouderij door dit soort filmpjes uit te strooien over de sociale media.

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #9
  • 10 nov '20
  • 18:21

Interessante positie wordt er ingenomen. Met zelfs 4,5 miljoen euros.

Het gaat niet om de concurrentie met het vegetarische menu of vleesminderen of vleesvervangers, maar om de concurrentie met vlees van buiten de EU.

Rene Smit
Rene Smit toerisme / yoga / horeca
  • #8
  • 10 nov '20
  • 18:20

#7 heb jij een schatting hoe de verhouding intensief/extensief is qua rundvleesverkoop? En in de melkveehouderij? In Frankrijk, Nederland danwel heel Europa?

ellen-maureen colpa
ellen-maureen colpa melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen
  • #7
  • 10 nov '20
  • 17:21

#6 René: er zijn ook rundvee rassen die niet gemolken worden maar worden gehouden voor het vlees, het open houden van het landschap, het leefbaar houden van het platteland en het in stand houden van een gastronomische cultuur en traditie.

Kom eens een keertje langs in de Limousin om met eigen ogen te aanschouwen welk 'drama' runderen aanrichten aan het zeer (bio)diverse landschap en het milieu. Dreigende ziekten komen hier vooral uit het wild: de ziekte van Lyme, toxoplasmose, echinokokkose, etc.

Ik denk dat de campagne voornamelijk is bedoeld voor de landen waar de rundveesector het moeilijk heeft, op een extensieve wijze vee wordt gehouden (noot: ik kan alleen spreken voor de Limousinregio) maar via de media een stempel intensieve veehouderij krijgt opgedrukt en het moeilijk is om dit beeld recht te zetten.

Rene Smit
Rene Smit toerisme / yoga / horeca
  • #6
  • 10 nov '20
  • 16:05

#4 Ze maken het melk, maar zijn het vlees.

#5 Zouden ze dat zo bedoelen in deze tekst?

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.