0
Fotocredits: 'Sundown', Jenny Downing

Flash Dagelijkse KostAlcoholvrij heeft wat extra’s nodig

Cafeïne is de belangrijkste drijfveer achter alcoholvrije drank aankopen. Dat ontdekte het Amerikaanse data analytics bedrijf Numerator. Het bedrijf deed onderzoek naar koopgedrag in de categorie alcoholvrij.

De aanwezigheid van cafeïne bleek het belangrijkste motief om een alcoholvrije drank te kiezen (28%). Misschien omdat de consument toch een ‘kick’ wil. De consument selecteert ook op vitamines (24%), elektrolyten (22%), pre- en probiotica (17%) voor zijn aankoop. Waarschijnlijk omdat de consument op zoek gaat naar extra gezondheidsvoordelen als bonus bij alcoholvrij drinken. Of die reëel zijn is uiteraard vers twee.

Kopers van alcoholvrije dranken zijn niet per definitie geheelonthouders. Meer dan een kwart (27%) van de ondervraagde shoppers zei zelfs dat ze alcoholvrije dranken en alcoholische dranken tijdens dezelfde winkeltrip kochten.

Alcoholvrij is aan een opmars bezig. In 2022 is de markt van alcoholvrije dranken wereldwijd met meer dan 7% gestegen. Ook in Amerika is deze trend te zien: in oktober 2023 lag de verkoop van alcoholvrij bier 32% hoger dan het jaar ervoor.

Supermarktnews - Caffeine is the main driver behind non-alcoholic purchases: report, 28 feb 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.