Hendrik Kramer is een jonge Urker visser die al jaren geleden doorhad dat duurzaam overheidsbeleid niet te vertrouwen is, hoewel ook hij voorstander is van een goede wisselwerking tussen vissers en ecologie.

Sinds we Kramer voor het eerst ontmoetten in 2015 - toen hij 29 was - blijkt hij eigenzinnig te zijn gaan ondernemen. De energiezuinige pulsvisserij is door de EU verboden (omdat Nederland er meteen een concurrentieel voordeel uit probeerde te slaan, waar de Fransen niet van gecharmeerd waren), maar Kramer ontwikkelde een eigen schip. Zijn MDV - Metanoia is de Tesla onder de viskotters (80% minder koolstofuitstoot). Het schip is zo interessant en innovatief dat ook Franse vissers er oren naar hebben.

Maar Kramer gaat nog verder, bericht Omroep Flevoland. Het is tijd voor de volgende stap, vindt Kramer. Met het merk Wild 'n Zilt verkoopt hij vers gevangen Noordzeevis direct aan de Amsterdamse consument. Hij richt zich op een duidelijke geografische markt en schakelt daar alle tussenhandel uit. Dat is beter voor zijn portemonnee en de jouwe als je daar woont. Dat lukt zolang hij de distributiekosten in de klauwen weet te houden, bijvoorbeeld door de vis mee te geven aan reeds rondfietsende of elektrisch rondrijdende wagentjes. Dat lukt het best in de grote steden.



Kramer wil de consument bewust maken van het huidige visserijsysteem. "Negentig procent van alle vis die ik vang gaat de grens over. Onze langoustines gaan naar Italië of Spanje, en wij halen zelf inktvisringen uit Argentinië en gamba’s uit Vietnam. Ik vind dat dat anders moet, en dat kan ook anders." Met Wild 'n Zilt wil Kramer laten zien dat de Noordzee alle vis kan leveren die je lekker vindt. Hij wil een echt korte keten-merk van Wild 'n Zilt maken en bewijzen dat consumenten willen betalen voor visserij die in de toekomst investeert.
  • Deel
Druk af