De Consumentenbond onderzocht bij welke supermarkt de consument die bewust en duurzaam boodschappen wil doen, het beste terecht kan. Tijdens het onderzoek bij 119 supermarkten van 7 ketens bekeek de Consumentenbond meer dan 15.000 artikelen op duurzaamheidskeurmerken. Het ging daarbij om (betrouwbare) duurzaamheidskeurmerken 'op het gebied van dierenwelzijn, eerlijke handel of milieu', meldt De Consumentenbond. Het onderzoek spitste zich toe op veelverkochte producten als halfvolle melk, kipfilet en vleesvervangers, eieren, aardappelen, courgette, bananen en koffie.

De eindoordelen: van 'goed' (AH) tot 'slecht' (Aldi)
De Bond beoordeelde het duurzame productassortiment van Albert Heijn als 'goed'. Jumbo en Plus scoorden 'ruim voldoende', Dirk 'voldoende', Coop en Lidl 'onvoldoende' en Aldi bleef steken bij het oordeel 'slecht'. Om tot de oordelen te komen werden de absolute aantallen producten en het percentage duurzame producten op het totale assortiment in ogenschouw genomen.

Aanbiedingen en aandacht
De Consumentenbond keek gedurende drie maanden ook naar de frequentie van aanbiedingen met de duurzame producten. Ook op dat terrein scoorden Albert Heijn en Plus goed: zij hadden regelmatig duurzame producten in de aanbieding of ze besteedden er aandacht aan in hun folders en magazines, 'bijvoorbeeld door het geven van recepten met biologische of fairtrade producten'.

Het onderzoek en de resultaten zijn hier en in de Consumentengids van oktober na te lezen. Het rapport is beschikbaar via deze link.

Fotocredits: cover rapport Consumentenbond
Dit artikel afdrukken