Planning, aanbiedingen en restverwerking
De economische crisis blijkt een langdurig effect te hebben op de Britse manier van boodschappen doen en omgaan met eten. Zo is een kwart van de onderzoeksdeelnemers meer gebruik gaan maken van aanbiedingen. Door maaltijden en boodschappen te plannen en zorgvuldig met levensmiddelen om te gaan zodat ze zo lang mogelijk goed blijven, hebben de meeste huishoudens hun voedselverspilling terug weten te dringen, schrijft The Guardian.
In Groot-Brittannië werd door gezinnen jaarlijks ongeveer 7 miljoen ton voedsel weggegooid, waarvan de helft nog eetbaar was - kliekjes verdwenen veelal in de vuilnisbak. In geld uitgedrukt komt dat overeen met een waarde van £700 (885 euro) per jaar. Geen wonder dus dat meer dan de helft van de deelnemers (52%) aangaf dat zij de afgelopen 6 maanden 'minstens één verandering hadden doorgevoerd in hun boodschappenroutine of eetpatroon uit financiële overwegingen', stelt de FSA.
Koopjesjagen en restjes opeten in plaats van weggooien blijken effectieve manieren te zijn om niet alleen voedselverspilling terug te dringen maar ook nog eens goedkoper uit te zijn.
Fotocredits: 'throw away', uitsnede, Steven Lilly
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Is in de cijfers ook verdisconteerd dat ze minder weg te gooien hebben ? Kritisch naar winkelkarretjes kijkend (sinds ik foodlog = een nieuw werkwoord voor de van Dale) zie ik ook 'basaler' inkopen. En een 'superman' hier vreest dat er minder luxe wordt gekocht tegen de Kerst door de 'gewone man'.
Lidl snapt dat ook. Gooit nu al wild tegen aantrekkelijke bodemprijzen in de winkel. En trekt mensen weg van de slager en de poelier, waar mensen geen wild meer kunnen kopen..
Crisis helpt duurzaamheid ? Zo lus ik er nog wel een paar.
Nu nog het bericht dat een slechtere zorg met hogere sterftecijfers duurzaamheid een handje helpt... En is nog waar ook.