De Consumentenbond wil meepraten over het realiseren van de doelen in het kader van het Nationaal Preventieakkoord.

“De Consumentenbond is verheugd dat de overheid met het Preventieakkoord op een aantal onderwerpen de regierol gaat pakken. In het verleden is namelijk gebleken dat de voedingsindustrie zonder overheidsdruk producten niet substantieel gezonder maakt,” schrijft de bond in een persbericht.

Verder zegt de Consumentenbond te willen helpen om tot een begrijpelijk en bruikbaar voedselkeuzelogo te komen. Daarnaast zijn het beperken van kindermarketing tot producten uit de Schijf van Vijf en productverbetering voor een gezonder voedselaanbod belangrijke aandachtspunten.

Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, moet de overheid met concrete en meetbare eisen komen om de doelen te behalen. “Wij praten graag mee als onafhankelijke partij om de maatregelen uit het Preventieakkoord tot een succes te maken."

De Nederlandse supermarkten kondigden afgelopen week aan dat ze een voedselstoplicht willen als voedselkeuzelogo. Dat deden ze op een bijzondere manier: buiten het akkoord om, teneinde het in het kader van het akkoord te realiseren; de levensmiddelenindustrie reageerde omfloerst afhoudend. De Consumentenbond en foodwatch vragen al langer om zo'n stoplicht. De supermarkten reiken het hen als het ware op een presenteerblaadje aan.
Consumentenbond - Consumentenbond wil meepraten over Preventieakkoord | Consumentenbond
Reageer
  • Deel
Druk af