17
Fotocredits: 'Garnaalkroketten', VisitFlanders

Flash VoedselketenNoordzeegarnaal is onbetaalbaar geworden

“Het kaviaar van de Noordzee”, zo noemt Frank Decuyper van de krokettenmaker Bubba de Noordzeegarnaal op HLN. De grote schaarste aan Noordzeegarnalen heeft de prijs enorm opgedreven. Voor een kilo gepelde garnalen betaal je nu €80 en meer.

In 2023 was er weinig garnalenvangst en dat leidt nu tot tekorten. De magere oogst heeft verschillende oorzaken. Dit jaar zwommen er minder garnalen in de zee, omdat er te weinig voeding in het opgewarmde water zit. Dat heeft tot gevolg dat garnalenvissers van MSC minder mogen vissen. De vis beschermende organisatie wil zo overbevissing tegengaan. Daarnaast zit er veel wijting in de zee. Die vis houdt, net als mensen, van een lekker garnaaltje. Ook zijn de lonen van de garnalenpellers in Marokko gestegen. Dit alles drijft de prijs op.

Vanwege het tekort dreigen lege schappen in de supermarkt. De Belgische supermarkt Delhaize verkoopt inmiddels geen verpakkingen meer van 200 gram, alleen nog maar van 100 gram.

Ook producenten van de garnalenkroket, hebben het zwaar. De Belgische delicatesse zal daarom voorlopig niet op de kaart van restaurants verschijnen. Gerechten die de kok ermee maakt, zijn te duur. De Vlaming zal daarom zijn geliefde garnalenkroket als entrée moeten missen.

De oplossing? Overstappen op wijting. Daar is in ieder geval genoeg van.

HLN - Supermarkten waarschuwen voor tekort aan noordzeegarnalen, 3 mrt 2024
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Mark Soetman
Mark Soetman Levensmiddelenproductie
  • #1
  • 3 mrt '24
  • 20:55

Wijting in plaats van grijze garnalen. De redactie heeft wat gastronomische lessen nodig

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #2
  • 3 mrt '24
  • 21:12

Mark, het enige dat ons disculpeert is het feit dat Het Laatste Nieuws wijting suggereert ….

Mark Soetman
Mark Soetman Levensmiddelenproductie
  • #3
  • 3 mrt '24
  • 21:26

Er is geen man overboord, maar het is een vreemd vergelijk.

Theo Jonkhart
Theo Jonkhart Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en
  • #4
  • 4 mrt '24
  • 19:58

En maar lullen over duurzaam dit en voetafdruk dat en toch al die garnalen naar Marokko slepen om ze hier als ‘vers’ te verkopen. Garnalenpelmachines zouden dit allemaal beëindigen: sneller, goedkoper, hygiënischer, etc.

GPC Kant BV, 2e plaats MKB Innovatie Top 100 2014.
‘Wekelijks komen er 200.000 kg gepelde garnalen terug uit Marokko. 95% van alle garnalen wordt in Marokko gepeld vanwege de lage loonkosten. Het rijden naar Marokko gaat gepaard met veel CO2 uitstoot. Tot op heden was grootschalig pellen in Nederland niet mogelijk. GPC Kant vormt hier nu een alternatief voor en draagt daarmee bij aan het terugdringen van de CO2 uitstoot. Machinaal pellen is namelijk energiezuinig. GPCKant heeft twee octrooien die hun pelsysteem beschermen!’

Blijkbaar is het niet gelukt.

Mark Soetman
Mark Soetman Levensmiddelenproductie
  • #5
  • 4 mrt '24
  • 20:29

Het is wel gelukt. Er staan op drie plekken nu pelmachines. Crangon Pur uit Stellendam bijvoorbeeld. Paar nadelen: 30 ipv 32% opbrengst en de machines kunnen maar één maat garnalen pellen. Daarnaast ook wat meer schade. Take your pick.

Mocht je het willen zijn er ook handgepelde uit Nederland.

Op dit moment worden er nagenoeg geen garnalen gevangen. Omdat de vangstgebieden zijn gesloten, omdat ze maar 24-72 uur per keer mogen vissen en omdat de garnalen er (nog?) niet zijn. 150 kilo per 2 dagen varen is niet afdoende. De visserij wordt het land uitgewerkt. Dat is de reden dat de prijzen de pan uit rijzen. Het zal nog erger worden.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.