En ClientEarth spant meteen weer een proces aan tegen de afgegeven vergunning.
Onlangs legden we uit hoe Vlaanderen op een zinderende manier met stikstof omgaat. Het Nederlandstalige deel van België wil onder minister Zuhal Demir duidelijke en de natuur dienende regels opstellen, maar lijkt zich te verslikken in een te Nederlandse aanpak. Tegelijk wil de partij van Demir (de Nieuwe Vlaamse Alliantie, NVA) het bedrijf Ineos een ethaankraker laten bouwen in de haven van Antwerpen. De Nederlandse provincies Zeeland en Noord-Brabant protesteerden tegen de vergunning om geen stikstofblokkade voor eigen volk of bedrijven te importeren. Door gebrekkige wetgeving kon de Belgische rechter geen op wetenschap gebaseerd oordeel vellen en moest daarom een vergunning vernietigen die in kannen en kruiken leek.
Ineos is nu in problemen.
Topman Jim Ratcliffe van Ineos hoopt dat de Vlaamse regering binnen vier maanden een nieuwe vergunning aflevert voor zijn ethaankraker. Zonder vergunning kunnen de Belgische banken hem reeds toegezegde leningen niet uitbetalen. Dat brengt het bedrijf in liquiditeitsproblemen en uiteindelijk in een denkbaar faillissement.
Ineos hoopt volgens het financiële blad De Tijd op een Vlaams stikstofdecreet dat het bedrijf kan vrijstellen van een passende beoordeling, een wetenschappelijk onderbouwde analyse van de impact op de natuur van zijn bouwplannen en het functioneren van de ethaankraker. Momenteel onderhandelt Ineos met de banken voor overbruggingsleningen om het komende jaar door te komen.
Als het project wordt stopgezet wegens vergunningsproblemen, dragen de Vlaamse en federale Belgische overheid geen financiële risico's. Het verloop van zaken maakt echter duidelijk dat landen binnen de EU die stikstof als maat voor hun natuurbeleid hebben gekozen elkaar en economische activiteiten op elkaars grondgebied ernstig dwars kunnen en zullen zitten. Uiteindelijk zal dat leiden tot conflicten tussen EU lidstaten. De Vlaamstalige krant De Standaard schreef al 'en wéér zijn het de Nederlanders die hier een vergunning torpederen'. Het Nederlandse Financieele Dagblad formuleert het koel: miljardeninvestering chemieconcern Ineos staat onder druk; de banken kunnen geen goed geld achter slecht functionerende overheden aangooien.
Overheden die een natuurbeleid gebaseerd op stikstof hebben, zullen grensoverschrijdend tot een aanpak moeten komen.
En ClientEarth spant meteen weer een proces aan tegen de afgegeven vergunning.
De ethaankraker van Ineos in de Antwerpse haven heeft zondagavond zoals verwacht een voorwaardelijke nieuwe omgevingsvergunning gekregen van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA), schrijft VILT.
Volgens Demir zijn de gevraagde adviezen van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA), departement Zorg, Natuur en Bos (ANB), departement Omgeving, de OVAM, de Vlaamse Waterweg, het Antwerpse stadsbestuur en de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie (GOVC) allemaal "(voorwaardelijk) gunstig".
Hoewel het voor zich spreekt "dat het beter was een stikstofdecreet te hebben alvorens deze vergunningsbeslissing te nemen, omdat zo de rechtszekerheid nog meer gegarandeerd zou zijn," is dat op dit moment niet mogelijk "door de politieke spelletjes en vertragingsmaneuvers van de oppositie." Bovendien gaat het volgens Demir "over Vlaamse onderaannemers, Vlaamse jobs en Vlaamse welvaart."
Natuurorganisaties reageren teleurgesteld.
#1 Dan kun je nog even genieten, Vlaanderen heeft hetzelfde model (vl)OPS, met minimale verschillen.
Niet zo raar dus dat beiden eenzelfde probleem hebben.
Zo blijven we nog wel even bezig.
De NL overheid heeft haar beleid niet gebaseerd op (de effecten van) stikstof maar op een rekenmodel.
Wat mij betreft moet dat in stand worden gehouden, want ik geniet van alle reuring.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.