20
Fotocredits: 'Melktruck', FrieslandCampina

Flash VoedselketenMelkplas zonder markt dreigt bij FrieslandCampina

Op een omzet van €6,9 miljard in het eerste halfjaar van 2023 hield de Nederlandse zuivelreus Royal FrieslandCampina slechts €8 miljoen nettowinst over. Vorig jaar was dat in dezelfde periode nog €139 miljoen op een omzet van €6,6 miljard.

De nieuwe CEO Jan Derck van Karnebeek legt uit dat het teleurstellende resultaat te wijten is aan oude voorraden boter en kaas. Die zijn gemaakt toen de melkprijs meer dan 60 cent per liter voor de boer was, terwijl in de tweede helft van de jaren '10 die melkprijs voornamelijk rond de 35 cent had gelegen. Die voorraden kaas en boter zijn van dure melk gemaakt en liggen in de pak- en koelhuizen. Daar vertrekken ze niet zo snel uit omdat consumenten minder kaas en boter zijn gaan eten nu die door de inflatie een stuk duurder zijn geworden.

Inmiddels zijn de melkprijzen weer gedaald (tot een niveau ruim boven de 40 cent) en worden er partijen kaas en boter gemaakt die straks minder duur hoeven te zijn voor de consument. De overtollige voorraden die echter nog in de pakhuizen liggen, dalen in waarde als gevolg van overaanbod van te duur spul.

Royal FrieslandCampina - de verwerkende fabriek - en de boeren van de coöperatie FrieslandCampina die eigenaar zijn van de fabriek zitten met het verlies. De kaasvoorraden zijn te duur om voor de juiste marge de deur uit te gaan. Wat rest is uitverkoop en dat drukt de winst voorlopig.

De verdere toekomst ziet er volgens deze logica al evenmin mooi uit.

Ook al dalen de prijzen van melk, kaas zal volgens marktkenners niet meer terugkeren naar de prijzen van voor de oorlog in Oekraïne. Dat komt doordat de basiskosten van de grondstof melk structureel hoger zijn geworden; dat houdt ook de kaasprijs hoog. Consumenten blijven daarom minder kaas eten. Kaasmaker Catharinus Wierda van het premiummerk 'De Fryske' zegt in de Volkskrant dat ook standaardkaas voor de gemiddelde consument een luxe imago heeft gekregen.

Dat creëert een nieuw probleem voor FrieslandCampina: waar moet het bedrijf heen met al die liters melk waar straks geen kaas meer van gemaakt kan worden omdat de vraag is gedaald? In 1 kilo Hollandse harde Goudse kaas gaat 10 liter melk. Er komt een flinke plas melk zonder markt aan.

Door de teleurstellende resultaten krijgen de boeren geen halfjaarsuitkering.

Food Personality - FrieslandCampina: fors lagere resultaten in eerste jaarhelft, 20 jul 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #1
  • 20 jul '23
  • 23:05

'Winst zuivelreus FrieslandCampina keldert, reorganisatie niet uitgesloten', schrijft Fleur Damen van de Volkskrant vanavond.

Als je alle artikelen over een jaar of tien op Foodlog op een rij zet, dan zie je een worstelend bedrijf. Het heeft te veel melk die het geen markt weet te geven en als dan de markt tegenzit waar die wel zit, dan krijg je deze tik er nog eens bovenop.

Catharinus Wierda gaf de oude CEO (nu baas van Unilever) een flinke schop in de Volkskrant: hij had geen dure voorraden die geen markt hebben moeten maken. Ik vrees dat hij gelijk heeft. Tegelijk: de boerencoöperatie maakt het de directie van de fabriek ook wel erg lastig omdat de leden niet willen inzien dat krimp geld oplevert omdat niemand wil krimpen. Dat hoeft ook niet op individueel niveau, maar er moet wat gebeuren want RFC heeft in totaal te veel melk om er genoeg marge mee te kunnen verdienen.

In Brabant had het bedrijf met een mooie uitkoopregeling betaald door de Staat der Nederlanden die krimp kunnen aanpakken, maar (Z)LTO was tegen. Als je een beetje verstand hebt van commerciële economie en je even niks aantrekt van fantasie over stikstof: hoe suf kun je zijn?

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #2
  • 21 jul '23
  • 5:29

Een beetje zoals dat Calvé gedwongen zou worden om alle pinda's van de wereld tot pindakaas te verwerken en te verkopen. Het eerste gaat nog wel, het tweede: veel plezier ermee. Dat is geen coöperatie, dat is je shit over de schutting gooien.

En dan gaan je leden ook nog via andere partijen met je concurreren.

Wouter de Heij
Wouter de Heij R&D en Innovatie in Voedseltechnologie
  • #3
  • 21 jul '23
  • 8:10

Ik heb ooit meerdere strategische sessies bijgewoond en mijn opinie in lezingen mogen geven in het kader van Horizon 2020 (als ik het goed heb). Kiezen of strategie kon ik rond 2010 ook al niet zo ontdekken. Maar zoals JP aangeeft: gedwongen melk te verwerken is lastig. Danone pakt dat anders op.

Piet Hoogland
Piet Hoogland land- en tuinbouw
  • #4
  • 21 jul '23
  • 9:07

Kaas kent een rijpingsperiode. Vandaag kaas maken en daarna krijg een rijpingsperiode die een half tot een heel jaar kan duren. Dan ontstaat ook de situatie dat je kaas gaat maken met een hoge prijs voor melk, die je vervolgens na een half/heel jaar moet verkopen in een periode met een lage melkprijs. Lekker verkopen is dat.
Een autofabrikant maakt vandaag ook geen auto`s met de bedoeling om die pas na een half of heel jaar te verkopen. De kaasmarkt werkt wat anders dan de automarkt.

Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #5
  • 21 jul '23
  • 10:02

Later zullen we zeggen dat het gedoe bij de fusiedrang eind negentiger jaren is begonnen.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.