Fantastisch, "de koe in de kont kijken" als nationaal tijdverdrijf.
Met een radiospot, een handleiding en buitenreclames lanceert Wakker Dier vandaag de nieuwe cursus “Koekeloeren”. Door goed naar koeien te kijken, komen we er achter waar het fout gaat in de veehouderij.
De consument checkt het dierenwelzijn en ontwikkelt zijn bewustzijn. Dat is het idee.
De drie zichtbare signalen voor een foute veehouderij die in de campagne centraal staan zijn te grote uiers, magere koeien en koeien met aangekoekte viezigheid. Volgens Wakker Dier zijn een hoge melkproductie, uitputting en slechte hygiëne in de stallen daar debet aan.
Vorig jaar startte de organisatie een campagne om het leven van de melkkoe te verbeteren. De inzet van Wakker Dier is dat alle melk minimaal gaat voldoen aan één ster van het Beter Leven Keurmerk en/of Nederlands biologisch (Natuurweide).
In gesprek met Foodlog vertelde Anne Hilhorst van Wakker Dier 2 jaar geleden dat de campagneorganisatie zich op het welzijn van melkkoeien wilde gaan focussen. De nieuwe focus volgde op de geslaagde campagne die een aantal jaren heeft geduurd om alle Nederlandse supermarkten minimaal 1-sterkip te laten verkopen. Dat gaat gebeuren vanaf 1 januari 2024. Varkensvlees met 1 ster was al eerder de norm van supermarkten geworden. De organisatie ziet de stap van 1 naar 2 sterren voor varkens als een te grote op dit moment en wil eerst het welzijn van melkkoeien verhogen.
Toch port Wakker Dier af en toe ook in varkenswelzijn, zoals de azijnzaak van vorige week laat zien.
In een tijd dat we mensen enorm noemen in plaats van dik. Hoe voorkomen we dat de aanbevelingen van Wakker Dier als stigmatiserend worden ervaren?
Je hebt ook vrouwen met een grote cupmaat, je hebt magere en dikke mensen en vieze onverzorgde mensen.
Gaan we ook menseloeren en zien hoe het in de intensieve mensenhouderij gaat.
Geweldige vriendelijke bewustwordingscampagne.
Vergelijking met de mens slaat echt nergens op. De koe zelf bepaalt maar heel weinig.
De mens die een dier uitmelkt daarentegen kan door deze campagne heel misschien onder invloed van de publieke opinie anders gaan denken. En de consument krijgt inzicht in de keuze die hij maakt.
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.