Fotocredits: 'Action, Amazon, Bol.com en Lidl overtreden reclamecode met kinder-paaseieren',
foodwatch
FlashToch weer kinderidolen op paaseieren
Ondanks dat sinds juli 2020 het plaatsen van 'licenced media characters' op voedingsmiddelen niet meer mag, staan er op diverse chocolade verrassingseieren en gevulde chocolade-eitjes kinderidolen als Paw Patrol, Minions, Baby Shark en LOL Superise.
Volgens foodwatch overtreden Lidl, Action, Bol en Amazon de reclamecode met kinderpaaseieren. De organisatie sleept ze daarom voor de Reclame Code Commissie. “Het is bizar dat winkels als Action en Lidl en webshops als Amazon en Bol.com nog altijd de fout in gaan. Bekende kinderidolen mogen al ruim twee jaar helemaal niet meer op verpakkingen van ongezond voedsel en snoep staan. De bedrijven weten goed dat ze hiermee fout zitten, maar vanwege de manier waarop we in Nederland het verbod op kindermarketing hebben geregeld weten ze dat er amper consequenties zijn”, aldus campagneleider Frank Lindner. Foodwatch wijst op eerdere zaken bij de RCC. De vier moeten zich - samen met snoepfabrikanten MonDésir en Zàini uit Italië - op 11 mei verantwoorden. Na de paasperiode dus.
Vooral over Lidl heeft de voedselwaakhond geen goed woord over. Begin dit jaar gaf de discounter aan alle kindermarketing op ongezonde producten uit te bannen. Al gaven ze toen al aan dat ze een uitzondering zouden maken voor feestdagen.
De voedselwaakhond pleit voor een wettelijk verbod omdat zelfregulering niet werkt volgens foodwatch. Het eigenhandig instellen van deze uitzonderingspositie geeft Lidl niet het recht om reclame te maken met Paw Patrol en Minions, aldus foodwatch.