7
Fotocredits: 'Graanwagon', Beroesz, Wikimedia

FlashGraan bevrijden met de trein

Biden doet het toch. Omdat het graan dat in Oekraïne is opgeslagen het land niet via de zee uit kan, wil hij het per spoor gaan vervoeren. Hij zegt dat hij een plan heeft. Is het realistisch of een politiek zoethoudertje? We rekenen het nog een keertje voor.

In één schip gaat 70.000 ton graan. Voor de 20 miljoen ton die nu in Oekraïne opgeslagen liggen, zou je dus al 285 schepen nodig hebben. Maar met treinwagons gaat het nog veel harder: één scheepslading past in 1.077 treinwagons. Dat houdt in dat er 307.000 treinwagons nodig zijn om die 20 miljoen ton over het spoor te vervoeren. Maar al die wagons zijn nu ook al ergens aan het werk en verdwijnen dus uit de roulatie als ze graan moeten vervoeren. Bidens plan lijkt nog het meest op doen voor de bühne.

RTLnieuws - Biden wil voedselcrisis aanpakken met graansilo's aan grens Oekraïne, 15 jun 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Gerard Vriend
Gerard Vriend Logistiek
  • #1
  • 16 jun '22
  • 19:56

Het staat een ieder natuurlijk vrij om kritiek te hebben. Van de schrijver van dit verhaal lezen we geen voorstel hoe deze persoon dit dan wil oplossen dus is het goedkope kritiek.
Het lijkt wel op republikeins gelul. Die zeggen altijd een plan te hebben maar komen dan met niets.

Het grootste probleem lijkt te zijn de douane formaliteiten aan de Poolse en andere grenzen. Daar zie ik weinig informatie over maar de vrachtwagens stranden langdurig aan de grenzen waardoor het proces stokt.

Het lijkt nog wel het meeste op de situatie dat landen die ook graan produceren de hoge prijzen wel kunnen waarderen.

Overigens is het aan Frankrijk, UK, Nederland etc om de Black Sea veilig te maken voor internationaal vaar verkeer. Amerika hoeft dat niet te doen om een mogelijke directe confrontatie te voorkomen.
Deze landen hebben de schepen en de plicht.

Frank Eric van der Meer
Frank Eric van der Meer tuinman met biodiversiteit
  • #2
  • 16 jun '22
  • 21:43

Je hebt toch niet 307.000 treinwagons nodig? 307.000 ritten met één wagon gaat ook. Of 3070 ritten met 100 wagons (goederentreinen, kunnen die zo lang zijn?).
Andersom, als ergens een schip met graan aanlegt moet dat toch ook vervoerd worden?
Nee, het plan van Biden, om graansilo's te bouwen aan de grens, als buffer, tijdelijke opslag, lijkt mij zo slecht nog niet. Moeten die silo's niet gebombardeerd worden, lijkt mij niet dat P dat aandurft als ze net in Polen staan.
#1 Gerard, ik zou als land nu niet de Zwarte Zee willen gaan ontmijnen, je wordt zomaar beschoten.

Gerard Vriend
Gerard Vriend Logistiek
  • #3
  • 17 jun '22
  • 17:01

#2 Frank, het bouwen van graansilo's voor de nieuwe oogst die over 3 weken losbarst is wel wat laat. Als dan nog zullen ze in Oekraïne komen omdat er geen vrij verkeer van goederen is tussen EU en Oekraïne.
Dat is kennelijk ook nu het probleem om de formaliteiten te voldoen.

Het vrij maken van de Zwarte Zee is echt wel nodig.
Het is Internationaal water en dus niet ineens Russisch grondgebied.
Door nu niets te doen geeft de EU en de Internationale gemeenschap gewoon de ruimte aan landen om zee gebied toe te eigenen.
Je wordt niet ineens beschoten omdat de schepen wel lid zijn van de Navo en daar blijft Rusland netjes vanaf.
Ze dreigen wel maar daar blijft het bij. Angst is een sterk wapen.

Wouter v.d. Weijden
Wouter v.d. Weijden Strategie duurzame landbouw
  • #4
  • 19 jun '22
  • 9:50

Turkije is bereid de zeemijnen te verwijderen en de Russen zegden toe om mee te werken aan een vrij doorvaart voor de graanschepen.
Oekraïne wil begrijpelijk genoeg eerst harde garanties dat de Russen de situatie niet misbruiken voor een landing in Odessa.
Daar moet uit te komen zijn.
Zelensky wil ook anti-scheepsraketten. Die komen er wel.

Maar pokeraar Poetin heeft het weer slim gespeeld: de druk uit Afrika ligt nu niet meer op Rusland maar op Oekraïne. En Rusland kan zelf wél graan uitvoeren, inclusief het gejatte graan uit het bezette deel van Oekraïne. Poetin profiteert dus van de door hem zelf gecreëerde schaarste en hoge graanprijzen. Net zoals hij miljarden verdient aan de hoge gas- en olieprijzen. En niet te vergeten aan de gestegen kunstmestprijzen, die nog jaren gaan doorwerken, ook in de vorm van dalende landbouwopbrengsten wereldwijd, nog duurder voedsel etc..
Gewiekste geostrateeg.

Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #5
  • 19 jun '22
  • 11:49

Hoewel hij een gemiddelde generaal (zie zijn trage opmars in Oekraïne) is, staat hij er aanmerkelijk beter voor dan we doorgaans in onze - uiteraard partijdige - pers lezen. HCSS duidde zijn positie onlangs en wij maakten er een stukje over.

Poetin heeft Europa inmiddels in de positie van Daladier en Chamberlain voor WO II. Hij heeft zijn vrijgeleide in de vorm van inkomsten en druk op de NAVO. Die zal langzaam terugtrekken en het westelijk deel dat van Oekraïne overblijft zal bij de EU komen. Daarna zal Poetin uitgeleide worden gedaan uit het Kremlin en begint een nieuw spel.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.