Er zijn dus ook andere waarden en motieven voor retailbedrijven dan laagste prijs en aandeelhouderswaarde maximaliseren. Of is iets verder kijkend dan vandaag de aandeelhouders waarde gediend met regionale ketens ( en solidariteit met boer)?
De Duitse supermarktketen Rewe wil in de loop van 2022 alleen nog maar '5D'-varkensvlees verkopen. Dat houdt in dat de geboorte, opfok, afmest, slacht en verwerking in Duitsland moeten hebben plaatsgevonden. Ook de Duitse discounters Aldi en Lidl volgen de poging van Rewe om Duitse varkenshouders te helpen nu de varkensprijzen op een historisch dieptepunt zijn beland.
Aldi maakt begin deze week bekend zich aan te sluiten bij Rewe en toe te werken naar een 5D assortiment vers varkensvlees. Lidl volgde later in de week met de mededeling zowel 5D vers vlees als varkensvleeswaren te zullen gaan voeren. Wie denkt dat de Duitse discounter Lidl eenkennig is, vergist zich. In Frankrijk voert de Duitse discounter al jaren uitsluitend Frans varkensvlees.
Er zijn dus ook andere waarden en motieven voor retailbedrijven dan laagste prijs en aandeelhouderswaarde maximaliseren. Of is iets verder kijkend dan vandaag de aandeelhouders waarde gediend met regionale ketens ( en solidariteit met boer)?
Janneke, ik denk dat retailers in toenemende mate 'anders' zullen blijken dan jij ze tot nu toe ziet/zag.
Ze geven en nemen in het publieke belang, uiteraard binnen het mogelijke van hun felle onderlinge concurrentie. Dat doen ze zowel uit eigenbelang (ze hebben een verantwoordelijkheid en worden voor schuldig gehouden als ze die niet nadrukkelijk invullen) als vanuit daadwerkelijk 'burgerschap' (ze ervaren die verantwoordelijk net als een groeiende groep consumenten die de straat opgaan tegen traag veranderende overheden).
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.