7
Fotocredits: 'Biomassa', pixabay.com

FlashElf keer tegen biomassa en verder

Foodlog kiest zelden positie. Wij proberen posities en feiten van elkaar te scheiden met als doel samen tot rede te komen. Dat lukt als mensen feiten van hun meningen kunnen scheiden en daardoor leren luisteren naar elkaars verschillende keuzen in plaats van te strijden over elkaars 'feiten'. Voor biomassa maken we een uitzondering: de wereld moet niet weer aan het fikkie stoken beginnen. Dat deden onze voorouders toen ze de verbrandingsmotor nog niet hadden uitgevonden. Die heeft inderdaad grote klimaatnadelen, maar biomassa verstoken verergert die nadelen alleen maar door de aarde kaal achter te laten en zon en wind haar uit te laten drogen.
Waarom is het debat over biomassa zo heet? Omdat zon en wind niet genoeg energie opleveren en grootschalig gebruik van nucleaire technieken 2 decennia nodig heeft om op stoom te komen. Voorstanders van biomassa wijzen er dan ook op dat de mensheid eigenlijk geen keuze heeft. Daar moet het debat dan ook eigenlijk overgaan als we tot rede zijn gekomen.

Twitter - Hermen Vreugdenhil on Twitter, 18 okt 2020
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Frank Eric van der Meer
Frank Eric van der Meer tuinman met biodiversiteit
  • #1
  • 19 okt '20
  • 8:10

Hier nog twee artikelen erbij die het gebruik van biomassa nuanceren en tegen de stellingname van Fl in gaan.
Bart Strengers van het PBL gaat tegen Katan en Vet in en zegt dat we simpelweg niet zonder kunnen, en dat er veel via certificering kan. Strengers is klimaatonderzoeker, schrijft wel eens op klimaatverandering .
Ik heb de indruk bij dit artikel dat Strengers onvoldoende ziet hoeveel energie wij wel niet uit biomassa nodig zouden hebben, en dat dat niet goed kan gaan.
Het tweede gaat erover dat de stellingnames bij biomassa afhangen van je natuur- en wereldbeeld :" Afgelopen woensdag waren Vet en Strengers beiden aanwezig in de Tweede Kamer voor een Rondetafelgesprek over biomassa. Bij die gelegenheid zei Louise Vet dat de verdediging van de bijstook van biomassa een beetje lijkt op klimaatontkenning." (gniffel)

Jordi Kolenbrander
Jordi Kolenbrander Land- en tuinbouw
  • #2
  • 19 okt '20
  • 20:02

Dan maar vieze stroom importeren Want ik zie zon en wind niet de volledige fossiele capaciteit vervangen en zeker als dat iedereen elektrisch moet rijden. Eigenlijk probeert de overheid het papieren klimaat probleem op te lossen door meer stikstof uit te stoten wat op papier ook een probleem is.

Moeten we gewoon niet eens stoppen met onszelf voor de gek houden dat we alle milieuproblemen kunnen oplossen?

Piet Hermus
Piet Hermus landbouw, schrijft wel eens wat
  • #3
  • 20 okt '20
  • 12:28

#2 Jordi. Wellicht moet je jezelf de vraag stellen of iedereen wel aan de Tesla mag. Wellicht een quotum op bepaalde vormen van mobiliteit. Dat bijvoorbeeld. Vervoer is er in vele soorten en maten. Maar ook daarbij geldt net zoals in de supermarkt en de Action..... Altijd de Goedkoopste. We consumeren ons een ongeluk om zgn. zingeving te hebben... Met corona stopt de het zgn. drukke, snelle, zgn. efficiënte bestaan. Wij zijn verslaafd als drugsverslaafden aan onze eigen opjaagonzin.

Gert van der Hoek
  • #4
  • 20 okt '20
  • 12:32

Kweenie. Ben geen expert, maar ik begrijp dat de ene biomassa de andere niet is?

Bomen sneller opstoken dan ze kunnen groeien lijkt onverstandig. Grootverbruiker van biomassa Denemarken weet te melden, dat hun houtpellets uitsluitend (of hoofdzakelijk?) uit bossen komen die harder groeien dan ze gekapt worden. Klinkt niet slecht? Als dat waar is?
Als je hout gebruikt als materiaal om te bouwen en voor meubels en nog zo wat, dan hou je onvermijdelijk restanten over. Daar kun je wat mee doen? Wellicht kun je nog iets doen met de uitstoot na verbranding? Als je riet maait om "de natuur te onderhouden" , dan kun je dat riet vergassen? Ook sloophout dat verder niet bruikbaar is, kun je vergassen?

Beetje nuance kan geen kwaad?

Jordi Kolenbrander
Jordi Kolenbrander Land- en tuinbouw
  • #5
  • 20 okt '20
  • 20:30

Piet Hermus #2 ''Jordi. Wellicht moet je jezelf de vraag stellen of iedereen wel aan de Tesla mag. Wellicht een quotum op bepaalde vormen van mobiliteit. Dat bijvoorbeeld. Vervoer is er in vele soorten en maten. Maar ook daarbij geldt net zoals in de supermarkt en de Action..... Altijd de Goedkoopste. We consumeren ons een ongeluk om zgn. zingeving te hebben... Met corona stopt de het zgn. drukke, snelle, zgn. efficiënte bestaan. Wij zijn verslaafd als drugsverslaafden aan onze eigen opjaagonzin.''


Je praat weer een hoop onzin want privé vervoer is voor velen een noodzaak en heeft voor velen een hoop vrijheid opgeleverd omdat men verder van huis kan werken en geen last heeft van tijdsschema's en slechte verbindingen waar het openbaar vervoer bekend om staat. Dan nog niet te zwijgen dat de banen zich steeds meer concentreren in de grote steden en met name in de randstad.

Mensen zoals jij verafgoden de creatie zoals Wall street de dollar verafgoden en niet vies is om de klimaatgekte te gebruiken om zichzelf te verrijken. Schijnbaar heeft de mens altijd een god nodig om zingeving aan hun levens te geven of het nou zogenaamd de wereld redden is of een hoop geld verdienen.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.