Het komt van alle kanten op je af: houd afstand, was je handen, hoest in je elleboog en ga niet op bezoek in verzorgingstehuizen voor ouderen. Maar voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, kan informatie over het coronavirus best veel en complex zijn.
Volgens de Stichting Lezen en Schrijven zijn er 2,5 miljoen Nederlanders voor wie lezen en schrijven niet vanzelfsprekend is. De stichting vindt dat iedereen moet kunnen meedoen in de maatschappij. En natuurlijk moeten ook die 2,5 miljoen mensen helpen voorkomen dat het coronavirus zich verder verspreidt.
Daarom heeft Stichting Lezen en Schrijven een video-animatie laten maken waarin de dringende adviezen van het RIVM in begrijpelijke taal worden uitgelegd. Getekende animaties versterken de tekst in beeld en geluid.
De video kan worden gedownload:
Corona in begrijpelijke taal
Volgens de Stichting Lezen en Schrijven zijn er 2,5 miljoen Nederlanders voor wie lezen en schrijven niet vanzelfsprekend is. De stichting vindt dat iedereen moet kunnen meedoen in de maatschappij. En natuurlijk moeten ook die 2,5 miljoen mensen helpen voorkomen dat het coronavirus zich verder verspreidt.
Daarom heeft Stichting Lezen en Schrijven een video-animatie laten maken waarin de dringende adviezen van het RIVM in begrijpelijke taal worden uitgelegd. Getekende animaties versterken de tekst in beeld en geluid.
De video kan worden gedownload:
2,5 miljoen? Hoe is dat zo gekomen??
O.a. slechte inburgeringscursus, of mag ik dat niet zeggen?
#2, Jos, tuurlijk, maar heb je daar dan aanwijzingen voor?
Het is neem ik aan, algemeen bekend dat de laatste 15 jaar de bevolkingsgroei voornamelijk komt door de immigratie van vluchtelingen via een asielprocedure. Het is dacht ik ook algemeen bekend dat ondanks de zo vaak beleden inburgeringscursussen die gericht waren op het inlijven van de gastarbeider culturen in de nederlandse samenleving nu steeds meer van de nieuwe Nederlanders geen Nederlands leren spreken en schrijven, en onder elkaar hun eigen taal blijven spreken, omdat zij vluchtelingen zijn en geen hier al verblijvende allochtone groep in Nederland zoals gastarbeiders en immigranten uit Suriname waren. In de pers is te lezen dat de steeds grotere percentages van niet Nederlands sprekende kinderen op de scholen uit gezinnen waar thuis niemand Nederlands machtig is, nu leidt tot onderwijs problemen en taalontwikkelingsachterstand.
Ik begrijp dat, waar eerst Nederlands spreken voorwaarde was voor een verblijfsvergunning, dat nu niet meer zo is, omdat het niet haalbaar blijkt oa omdat veel mensen met een verblijfsvergunning via een asielprocedure zover komen dat ze mogen blijven. In de vaak jaren ervoor rekende men nooit in die status als voor aankomende Nederlanders gebruikelijk, zo een inburger cursus te hebben gevolgd.
Jos heeft daarom wel gelijk denk ik want in de leerplichtwet en de " ouderwetse" structuur van ons onderwijs had je die frustraties niet, en kon je bij laaggeletterden spreken van een minderheid die dat was om reden van verstandelijke of visuele (lees) handicaps .
Deze getallen zijn geen minderheid meer als wij kennen van uit de tijd dat thuis nederlands de voertaal was, en moeten dus haast wel te maken hebben met die immigranten stroom en het niet afdekken van deze immigranten door het op autochtone, Nederlands sprekende ouders gebaseerd Opleidings en leer systeem. Daar leren de kinderen lezen en schrijven in de eerste jaren van het basis onderwijs. Ik schat in dat van de immigranten nog geen 5% in die stroom terecht komt en dus elders en anders nederlands spreken en schrijven moet leren.
Niet voor niets lijkt in sommige wijken met allochtonen de voertaal met vreemdelingen engels te zijn en praat men onder elkaar lekker de eigen taal. Dat schiet niet op, dus.
Het lijkt me nu vooral handig om alle communicatie over corona en de maatregelen (ook) te doen in simpel Nederlands, gebarentaal, Engels, Turks, Spaans, Arabische talen, Chinees, et cetera.
Dit is niet het moment om niet of slecht Nederlands sprekende inwoners van dit land iets te verwijten.