9
Fotocredits: 'Magnetronmaaltijd', Wikimedia

FlashMaaltje van Aldi in dure bak

Veel fabrikanten van levensmiddelen verpakken hun producten voor verschillende afnemers die er hun eigen naam op willen. Die afnemers vragen voor hetzelfde product niet allemaal dezelfde prijs. Nederlands voorbeeld: bakjes garnalen van Heiploeg worden als huismerkgarnalen voor verschillende prijzen verkocht, maar ze zijn overal eender. Alleen uitkijken met de etikettering. De Britse supermarktketen Waitrose verkocht maaltijden onder huismerk, met onderop de bak een sticker van Aldi. Verschil? Alleen de prijs.

Independent - Couple ?disappointed? after finding Aldi label on Waitrose products, 20 nov 2019
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Harry Romein
Harry Romein Levensmiddelenhandel
  • #1
  • 20 nov '19
  • 22:49

Ach.. al zo oud... Zo gek veel fabrikanten van een bepaald product zijn er niet. Vandaar, dat die consumententests bij mij ook enkel meewarig geschater opleveren. Recentelijk verfkwasten... bij Praxis, Gamma: zelfde bedrijf, zelfde fabrikant, doch wel een groot verschil vlg de "specialisten".

Jan van Es
  • #2
  • 21 nov '19
  • 2:44

Dat een product "uit dezelfde fabriek" komt, zegt natuurlijk lang niet alles. Fabrikanten kunnen op basis van de wensen van de retailers en wat die willen betalen, verschillende kwaliteiten leveren. En ook fabrikanten die enkel onder hun eigen naam dingen op de markt brengen, hebben in de regel verschillende lijnen, van goedkope basiskwaliteit tot duurdere "premium" producten.

Wouter Klootwijk
  • #3
  • 21 nov '19
  • 9:24

Leuk ook: hummus. Volgens blindproeverij onder consumenten werd de beste die van Maza gevonden. Fabriek in Zaandam. Nummer twee in de top was hummus van Lidl. Geheim: dezelfde uit dezelfde fabriek in Zaandam.

Harry Romijn
Harry Romijn Levensmiddelenhandel
  • #4
  • 21 nov '19
  • 11:49

@ 2 Jan van Es : Als u de productielijnen bij de nodige fabrikanten had gezien, had u geweten, dat het een redelijke klus is, om de receptuur e.d. te veranderen. Daar de supermarkt-organisaties ook nog eens het liefst per week of nog frequenter afroepen, geeft de productieruns nog kleinere volumes.
Ik heb altijd gehanteerd: wat kost mij de eerste ( = opstellen faciliteit), wat de laatste ( schoonmaken lijn) en wat de eenheden daar tussen in ( de echte kosten van het product). Daar iedere inkoper maar twee woorden kent: "Te" & "duur", wordt met zo groot mogelijke efficiency geproduceerd. 5 seconden stoppen voor een labelwissel is soms al een ramp.
Ik heb altijd aan mijn calculatie toegevoegd: wat kost het om het dan daar naar hier te brengen, controle-kosten + opslagkosten en financiering, waaruit vanzelf een break-even punt volgt hoeveel wijs is maximaal te bestellen.
Hoeveel chocolade-letters , peper- en kruidnoten fabrikanten denkt u, dat er in NL + omgeving zijn ? ( en dan reken ik NIET de locale "bakker" daarbij ! )

Wouter Klootwijk
  • #5
  • 21 nov '19
  • 11:58

Een antwoord op de vraag van heer Harry Romijn hoeveel pepernotenfabrikanten in Nederland zijn. In het AD stond vijf jaar geleden een bericht over een pepernotenbakkerij in Harderwijk die maar liefst 70 procent van alle pepernoten levert die in Nederland gegeten worden. Veel huismerkwerk.
https://www.ad.nl/binnenland/kruidnootjeskoning-van-delft-bakt-3-miljard-pepernoten~a5e2a790/

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.