Een pakketbezorger rijdt zijn ronde: naar adres A, parkeren, aanbellen, afgeven, terug in zijn auto. Naar adres B, parkeren, aanbellen, afgeven, terug in zijn auto. De meeste bestelwagens maken minstens 100 van zulke korte stops per dag, schrijft The Guardian, met congestie, luchtvervuiling en dure vertragingen in het verkeer als gevolg. Kan dat niet efficiënter?
Jazeker, dacht Jalon Montréal. Deze organisatie zet zich in voor stedelijke mobiliteitsoplossingen en startte het pilotproject Colibri. Met speciale hubs ingericht als tussenstation tussen het distributiecentrum en de eindbestemming hoeven bestelwagens niet meer de hele dag door de stad te rijden. Vanaf de hub worden de pakketjes vervolgens rondgebracht met bijvoorbeeld bakfietsen of kleinere elektrische wagens. Dat levert minder CO2 uitstoot, minder files en minder vertragingen.
Goed idee, maar eigenlijk niks nieuws. In verschillende grote steden zoals Berlijn, Oslo, Trondheim en Londen wordt al gebruik gemaakt van de zogenaamde last-mile distribution hubs.
Er zijn ook ander mobiliteitsoplossingen voor het laatste stuk van het bezorgproces: zelfrijdende minibusjes en goederentrams. We schreven het al eerder: misschien moeten er eerst meer files komen.
The Guardian - Can 'nests' and eco bikes reduce the environmental impact of parcel delivery in cities?
Jazeker, dacht Jalon Montréal. Deze organisatie zet zich in voor stedelijke mobiliteitsoplossingen en startte het pilotproject Colibri. Met speciale hubs ingericht als tussenstation tussen het distributiecentrum en de eindbestemming hoeven bestelwagens niet meer de hele dag door de stad te rijden. Vanaf de hub worden de pakketjes vervolgens rondgebracht met bijvoorbeeld bakfietsen of kleinere elektrische wagens. Dat levert minder CO2 uitstoot, minder files en minder vertragingen.
Goed idee, maar eigenlijk niks nieuws. In verschillende grote steden zoals Berlijn, Oslo, Trondheim en Londen wordt al gebruik gemaakt van de zogenaamde last-mile distribution hubs.
Er zijn ook ander mobiliteitsoplossingen voor het laatste stuk van het bezorgproces: zelfrijdende minibusjes en goederentrams. We schreven het al eerder: misschien moeten er eerst meer files komen.
In Eindhoven staan sinds kort 7 brief- en pakketautomaten die functioneren als een last-mile distribution hub.
NU.nl schrijft: 'De pakket- en briefautomaat bestaat uit een brievenbus en pakketkluisjes in verschillende formaten. Deze kluisjes kunnen geopend worden met een code die de ontvanger van het pakket toegestuurd krijgt.'
#13 Haha, yup. Maak je daar geen zorgen om, ik verdien meer per maand dan dat mijn leven kost per maand*.
#12 Jos, hoeveel uur per week werk jij? Stop jij al jouw tijd in werken¿? Na beantwoording in je hoofd lees dan aub deze zin hardop voor uit je eigen 12:
ik had in jouw zelfreflectie niet kunnen filteren dat je geniet van het werken voor een ander en dat je jouw alle beschikbare tijd daaraan wilt spenderen.
Welke betekenis staat er in het woordenboek bij jouw bij het woord alle?
*Zelfs mijn hobby's kan ik er van betalen die ik doe in de tijd die ik over heb in mijn leven.
Jos #12, juist van boeren hoor ik altijd dat ze niet voor zichzelf maar voor de rest van de maatschappij aan het werk zijn. Jeroen krijgt er tenminste elke maand normaal voor betaald (hoop ik althans).
Sorry Jeroen, ik had in jouw zelfreflectie niet kunnen filteren dat je geniet van het werken voor een ander en dat je jouw alle beschikbare tijd daaraan wilt spenderen. Om vervolgens veroordeeld te zijn aan pick-up points. Daarvoor mijn excuus.
Gelukkig haal ik weinig genot uit spullen kopen. Wat dat betreft loop ik niet voorop in de consumptiemaatschappij, ik loop de deur bij de Action niet plat.
Jos, het is functioneel aankoopgedrag waar ik over praat. Plezier (genot) haal ik zekers uit mijn werk.