Almhof, Rio Mare, Friesche Vlag en supermarkt Albert Heijn - deze laatste zelfs twee keer - zijn de kandidaten voor de jaarlijkse Liegebeest-verkiezing van Wakker Dier. Wakker Dier stelt met de Liegebeestverkiezing "dieroneerlijke aanprijzingen" de kaak. Consumenten kunnen de komende 3 weken op de site van Wakker Dier stemmen op het grootste Liegebeest van 2017.
"Op elkaar gepropte kweekzalmen" in een reclame beschrijven als “very happy fish!” levert AH de eerste nominatie op. De tweede is voor het plaatsen van een zonovergoten varkensweide bij een artikel over luxe serranoham in het blad Allerhande - de ham wordt van stalvarkens gemaakt. Zuivelproducent Almhof verdient een nominatie vanwege de vele reclames waarin koeien lekker grazen in een alpenwei. De koffiemelk Halfvol Plantaardig van Friesche Vlag laat mensen onterecht denken dat het product plantaardig is, terwijl het voor 96% uit koemelk bestaat. Rio Mare dankt zijn nominatie aan het (eigen) Responsible Quality-logo op de blikjes tonijn dat suggereert dat de producent zich bekommert om het welzijn van vissen - terwijl de tonijnen levend worden ingevroren en dus stikken, aldus Wakker Dier.
Wakker Dier - Wakker Dier start Liegebeestverkiezing 2017 | Persberichten | Wakker Dier
"Op elkaar gepropte kweekzalmen" in een reclame beschrijven als “very happy fish!” levert AH de eerste nominatie op. De tweede is voor het plaatsen van een zonovergoten varkensweide bij een artikel over luxe serranoham in het blad Allerhande - de ham wordt van stalvarkens gemaakt. Zuivelproducent Almhof verdient een nominatie vanwege de vele reclames waarin koeien lekker grazen in een alpenwei. De koffiemelk Halfvol Plantaardig van Friesche Vlag laat mensen onterecht denken dat het product plantaardig is, terwijl het voor 96% uit koemelk bestaat. Rio Mare dankt zijn nominatie aan het (eigen) Responsible Quality-logo op de blikjes tonijn dat suggereert dat de producent zich bekommert om het welzijn van vissen - terwijl de tonijnen levend worden ingevroren en dus stikken, aldus Wakker Dier.
Jan, de importen zijn inderdaad flink. En je hebt gelijk over de strategie van Wakker Dier: de stichting probeert Nederlands product aan Nederlandse supers te koppelen.
Het is daarom eigenlijk nog altijd verwonderlijk dat Nederlandse boeren doorgaans zo negatief zijn over Wakker Dier. Nu is dat ook wel te begrijpen: terwijl de supers importeren (goedkoper) willen zij hun duurdere product vooral exporteren.
Ergens gaat in die hele logica iets mis. Wat vind jij daarvan?
Wakker worden,de meest misleidende reclame komt van deze stichting.Het meest -meer dan 80 %- in Nederland gegeten plofkip filet producten - RTE ,fastfood,horeca etc.-komt van buiten de EU. Brussel aanpakken op dierenwelzijn van dierlijke import producten,maar dat wordt niet gedaan ,een paar lokale supermarkten dat is gemakkelijk score, maar daar verander je niets mee.