Coca-Cola wint met ‘Smartwater’ het Gouden Windei 2018 van foodwatch. Dat meldt de voedselwaakhond in een persbericht. Uit de verkiezing waaraan ruim 12.000 Nederlandse consumenten meededen, bleek dat 30% de “onzinmarketing” voor het onnodig dure 'inspired by clouds'-water het meest misleidend vindt.

Per slok is Smartwater volgens foodwatch 5 keer duurder dan ander mineraalwater in de supermarkt: "De marketingafdeling van Coca-Cola heeft de hele bullshit-bingokaart op 1 klein plastic flesje weten af te drukken.” Smartwater bevat geen suiker of andere toevoegingen waar foodwatch in zijn andere campagnes protesteert. Het is water dat eerst wordt verdampt, dan weer wordt opgevangen en verrijkt wordt met extra mineralen zoals die ook in bronwater zouden kunnen zitten.

Op de tweede plaats eindigde Venco met zijn honingdrop, “een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel en gelatine en een halve bijenpoot aan honing (0,3%)”. Op de derde plaats eindigde de Cullinella Olijf bak & braad olie van Aldi met slechts 21% olijfolie.

Vijf van de 8 genomineerden beloofden na de verkiezing hun producten aan te passen. Aldi gaat bijvoorbeeld het percentage olijfolie op de voorkant van de Culinella Olijf vermelden en Albert Heijn doet niet meer onduidelijk over hoeveel plakken Zaanse Hoeve kaas 1 portie is.
Foodwatch - foodwatch Nederland
Reageer
  • Deel
Druk af