Bierproducent Carlsberg wil overstappen op nieuwe verpakkingen. Dat doet het bedrijf niet alleen om de afvalberg te verminderen en zich te scharen onder de duurzame bedrijven op deze wereld. Bierflesjes zijn zwaar en wegen daardoor letterlijk ook zwaar in de verpakkings- en transportkosten van het bedrijf. In 2013 droegen verpakkingen 45% bij in Carlsbergs CO2-uitstoot.

In een wereld waar biobased, herbruikbare, duurzame, eetbare of zelfs geen verpakkingen in opkomst zijn, kan Carlsberg niet achter blijven. Daarom is de Deense bierbrouwer een driejarig project begonnen om een bierfles uit houtvezels te ontwikkelen, meldt EVMI.

Geen dood bier
Carlsberg start een samenwerking met verpakker ecoXpac en het Deense Innovatiefonds van de Technische Universiteit van Denemarken. De bedoeling is om een bierfles te maken van duurzame houtvezels. Alle materialen van de zogenaamde ‘Green Fiber Bottle’, inclusief dop, zullen natuurlijk en afbreekbaar zijn.

De fles van houtvezels wordt volgens de brouwer de eerste in zijn soort. De kartonnen fles moet een lichtgewicht en duurzame vervanging worden voor de groene flessen. Dat de vezelfles ondoorzichtig wordt, is een voordeel voor de houdbaarheid van het bier. Bovendien zou het karton bier langer koud houden dan een blikje.

Maar het kan nog wel een hele uitdaging worden, zeggen bierexperts. Pils is namelijk erg gevoelig voor smaakbeïnvloeding door de verpakking. Daarnaast is ook een oplossing nodig voor de drukopbouw in de fles en de juiste afsluiting. De ontwikkelaars moeten natuurlijk voorkomen dat er uiteindelijk een raar smakend dood biertje in de ‘groene’ fles zit.

Fotocredits: Carlsberg via Twitter
Dit artikel afdrukken