Brouwerijen mogen bier niet bestempelen als ‘gezond’ of impliceren dat het drinken ervan goed is voor de gezondheid. Dat oordeelde het Duitse Federale Hof van Justitie vorige week, schrijft de Guardian. De rechtbank bevestigde hiermee een uitspraak van een lagere rechter dat brouwerijen het woord 'bekömmlich' niet voor bierreclame mogen gebruiken. De specifieke Duitse term is uit te leggen als gezond, maar ook als gunstig en licht verteerbaar. De Zuid-Duitse brouwerij Haerle gebruikt de term al ruim een eeuw in haar bierreclame, tot ergernis van de Duitse actiegroep VSW die zich richt op fouten en misleiding in de reclame. ‘Bekömmlich’ is misleidend en voldoet niet aan EU-regelgeving over alcoholreclame, vindt VSW. Eerder verbood het Hof van Justitie van de EU in 2012 al een Duitse wijncoöperatie de term te gebruiken.
The Guardian - Not to your health: Germany bans beer ads that suggest it's good for you
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook