Dat maakte de fabrikant woensdag bekend in een persbericht. Nestlé doet dit in samenwerking met UTZ, een van de vele programma's van specificaties die we in de volksmond 'duurzaam' noemen. UTZ wordt door Milieucentraal aanbevolen als een van de beste keurmerken, naast Max Havelaar en Rain Forrest Alliance.

De Nestlé-merken KITKAT, SMARTIES, Nestlé L’ATELIER en LION hebben voortaan het UTZ-keurmerk. Hiermee legt Nestlé de fundering voor duurzame chocoladeproductie. In 2009 lanceerde Nestlé het Nestlé Cacoa Plan met als pilaren Beter leven, Betere Landbouw en Betere cacao. Het plan is het resultaat van een co-creatie van alle partijen in de cacaoketen. Het Nestlé Cocoa Plan draagt bij aan de missie van Nestle. Verbeteren van kwaliteit van leven en bijdragen aan een gezondere toekomst. In 2016 nam Karlijn Remmers voor Foodlog op uitnodiging van Nestlé een kijkje achter de schermen van Nestlé's duurzaamheidsaanpak in Ivoorkust. Ze zag een goede, mogelijk maximale inspanning van een Westers bedrijf vanuit een Westerse insteek.

Rond Pasen betoogden landbouweconoom Niek Koning en Janneke Donkerlo dat marktwerking door middel van duurzaamheidskeurmerken geen optimale oplossing is voor verantwoord gebruik van agrarische grondstoffen uit lagelonenlanden.

Toegevoegd (27 mei, 12:05 uur): Fairtrade-kenner Antonie Fountain reageerde op dit bericht met deze tweet:


In lijn met Koning en Donkerlo vindt hij certificeren niet synoniem met 'duurzaam'. Voor hem reden om het laatste woord liever te vermijden; dat is 'waarheidsgetrouwer' verklaarde hij zijn tweet later.
NCP Forum
  • Deel
Druk af